Gyerekek mindannyian voltunk – vagyis mindannyiunknak saját élményeink vannak a gyermeknevelésről a neveltek oldaláról nézve. Mégis döbbenettel tapasztaljuk, mennyire más perspektíva a nevelő oldaláról nézni ugyanazokat a kérdéseket, életszakaszokat. Szülőként azt is gyakran tapasztaljuk, hogy ugyanarról a nevelési kérdésről a környezetünkben rengeteg különféle vélemény, tanács születik – és persze mindenki tudja, jobban tudja, és csak a saját elveit ismeri el érvényesnek. Nem könnyű a különféle nézetek közt eligazodni, kiválasztani az élethelyzetünknek, értékrendünknek, temperamentumunknak megfelelőt, a mi családunkra, gyerekünkre szabottat.
A gyermeknevelés olyan terep, ahol saját megtapasztalásaink (sem a gyerekkori emlékek, sem a jelen érzelmi élményei) nem megkerülhetők. Gyermekünk adott életszakaszának problémái mintha nagyítón keresztül, sűrítve kerülnének újra szemünk elé, megmozgatva saját felnőtt életünk, identitásunk kialakultnak hitt rendszerét. Mérlegre tehetjük korábbi nézeteinket, szüleink módszereit, aktuális értékrendünket, és még a közösségeket is, amikhez eddig tartoztunk.
Az eligazodásban jól jön a segítség. A rengeteg (gyakran kéretlen) tanácsadó lehet erőt adó támasz, de bizony összezavaró tényező is. Ha sikerül saját személetünkhöz közel álló, hiteles szakembereket, szakirodalmat találnunk a minket foglalkoztató témában, az nagy segítség lehet a nehéz témákról való gondolkodás, nevelőtársainkkal alakított párbeszéd során. Mára sok fórumon – plébániákon, egyházi fenntartású pedagógiai intézmények szülőknek szervezett estjein, erre alakult szervezetek kínálatában, de akár az internetes megosztó csatornákon is – találkozhatunk hiteles, az adott témában szakmailag is megalapozott módon nyilatkozó szakemberek előadásaival. Különösen értékesek ezek az alkalmak, ha lehetőséget biztosítanak a közös megvitatásra is.
Nem kevésbé hatékony a hasonló életszakaszban járó szülőtársakkal való találkozás, megosztás is. Amikor gyermekeinket fogékony korukban hitéleti tevékenységet is folytató ifjúsági szervezet közösségeibe irányítjuk, nem csak az ő optimális fejlődésükről, a családunk számára fontos értékeket osztó kortárs közösségről gondoskodunk, hanem magunk, szülők számára is támaszt adó, a nehézségeket közösen megoldani próbáló közeget találhatunk. A gyermeknevelés során kevés az előre teljes biztonsággal eltervezhető folyamat, az egyszer s mindenkorra kikristályosodott és mereven követhető elv – sokkal inkább folyamatos megfigyelés, ráhangolódás, párbeszéd és utánigazítás dinamikus folyamatában él szülő és gyermek.
Bizonyos intézmények és szervezetek lehetőséget biztosítanak személyes (szülő)konzultáció igénybevételére is. Ezek a lehetőségek akkor is jól jönnek, ha bizonytalanok vagyunk, vajon gyermekünk aktuális elakadása igényel-e szaksegítséget (pszichológus, fejlesztőpedagógus, stb. segítségét). A pszichológia vagy pszichoterápiás segítséget a gyakran hallott nézetekkel ellentétben nem csak akkor lehet igénybe venni, ha valami nagy katasztrófa fenyeget. Olykor néhány alkalom, a helyzetre való más perspektívából való rátekintés, néhány jól megfogalmazott új kérdés is elképesztő megkönnyebbülést hoz, előrelépést eredményez, új lendületet ad.
A legnagyobb rugalmasságra természetesen a kamaszkorú gyerekek mellett van szükség. A folyamat annyiféleképp futhat, ahány serdülő él a Földön. A szülők jellemzően azt tapasztalják, hogy gyermekük kamaszodása megállíthatatlan erővel alakítja át a korábban kialakult módon működő kapcsolatokat a családban. Mindez rengeteg önreflexiót, sok tanakodást és beszélgetést igénylő folyamat. Ám bármilyen elkötelezettek is a szülők, tapasztalniuk kell, hogy jelenlétük nem old meg mindent – hiszen épp az eltávolodásban, a családon kívül talált példaképekkel, értékekkel való találkozásban vagy konfrontálódásban forr ki az az új, felnőtt identitás, amelyre a fiatal felnőttnek majd szüksége lesz.
Ebben az időszakban meg kell küzdeni a szülőktől való eltávolodás, a társadalomban való önálló helytállás, az éretté váló szexualitás nehéz témáival. Mindezt immár nem a szülők tudják a legjobban irányítani: a fiataloknak olyan lehetőségekre van szüksége, amelyek fórumot biztosítanak a nehéz témákról való gondolkodásnak, a mások élményeivel való találkozásnak akár a legrizikósabb témákban is – de megtartó, biztonságos keretek közt. A szülők feladata ebben az életszakaszban már inkább a háttérből figyelés, a párbeszédre való készenlét, a saját értékeik hiteles „eléélése”, a mindenkor elérhető jelenlét lesz.
A „Boldogabb családokért®” Családi Életre Nevelés (CSÉN) Program szerteágazó témakörei - pl. önismeret, önértékelés, kommunikáció, konfliktuskezelés, kamaszkor, barátság, szerelem, szeretet, párválasztás, felelős párkapcsolat, szexualitás, tisztaság, házasság, családalapítás, hivatás, karrier, stb. - segítik a kamaszokat a felnőtté válás bonyolult útvesztőjében. Segítik őket a testi-lelki változások megélésében, és abban, hogy a rávezetés, elgondolkodtatás módszereit megtapasztalva érintődjenek, és bensővé váljanak bennük az igazi értékek. Célunk, hogy ne kívülről vezérelve, hanem belső meggyőződésből tudjanak érett személyiséggé válni, nevelődni, akik képesek az érett kapcsolatok kialakítására, és akik értéknek tartják az ÉLET-et, a személyt, a házasságot, a családot. Ennek érdekében tartunk a diákok számára CSÉN foglalkozásokat, ahol 1-12-es korosztállyal dolgozva, havi, kétheti vagy heti rendszerességű órákon találkozunk velük, és éveken át követjük őket. Így próbálunk mellettük lenni a kamaszkor különböző állomásain és döntéshelyzeteiben. Ezek a foglalkozások gyakorlatorientáltak, interaktívak, élményszerűek, a nem formális pedagógia eszköztárát alkalmazzuk. Célunk, hogy elérjük a gyermekek szívét.
magány, abortuszmegelőzés, önértékelés, pornó, tisztaság, szexualitás, felelősségvállalás, önkép zavarok, alkohol, drogfüggőség, internet függőség, kortárs csoportok, bulizás, felvilágosítás, gyermeknevelés,Az Emberi Méltóság Stratégia keretében diákműhely-sorozatunkban a Védelem-Megelőzés-Részvétel témák mentén a szemléletformálásra, a prevenciós jó gyakorlatok bevezetésére és megerősítésére fókuszálunk. Elsősorban a középiskolák 9. és 10. évfolyamos diákjait várjuk, már aktív diákképviselőket, ill. akik érdeklődnek a kortárs segítségnyújtás, a diákok érdekképviselete és bántalmazás megelőzése iránt.
bántalmazás, függőség, emberi méltóság, diákműhely, kortárs bántalmazás, online bántalmazás,Fiataloknak nyújtunk segítséget problémáik megoldásában, konfliktusok krízishelyzetek megelőzésében és kezelésében. A családot, mint rendszert erősítjük, hogy a krízis ne alakuljon ki vagy ha kialakul, ne rögzüljön. Eszközeink: esetkezelés, életvezetési tanácsadás, pszichológiai tanácsadás, egyéni, pár és családterápia, előadások tartása, kiscsoportos foglalkozások tartása fiatalok számára, közösségi programok, lakótelepi programok szervezése, workshop szervezése tartása.
szenvedélybetegség, pszichiátriai betegség, család-és gyermekjóléti szolgálat, pár-és családterápia, pszichológiai tanácsadás, közösségi programok, klubok,Önismeret, reális önértéktudat fejlesztése, konfliktusok békés megoldása. A kamaszhoz fűződő felnőtt kapcsolatok eltávolodásának megelőzése.
reális önértékelés, pozitív célok megfogalmazása, őszinteség,Mentálhigiénés segítő beszélgetés kamaszoknak és szülőknek egyaránt, lelkigondozás, lelkivezetés, családkonzultáció, csoportok - várunk, ha úgy érzed, elakadtál. Várunk, ha úgy érzed, nehézségeid meghaladják az erőforrásaidat, és utadnak ezen a szakaszán jólesne, ha melléd szegődne egy kísérő. Várunk, ha olyan kérdéseid vannak, amelyeket már mindenkivel végigbeszéltél, mégis úgy érzed, egy helyben toporogsz, vagy éppen olyan kérdéseid vannak, amelyeket senkivel nem tudsz megbeszélni.
családterápia, Istenkapcsolat megerősítése, mentálhigiéné, Érzelmi támogatás, pályaválasztási tanácsadás,Könyvekkel, cikkekkel, előadásokkal segítséget nyújt abban, hogy hogyan tanítsunk-neveljünk úgy, hogy ne csupán ismereteket, hanem életet alakító tudást és tapasztalatot adjunk át gyermekeinknek minden élethelyzetben.
barátság, függőség, tanulási nehézségek, önbizalomhiány, pornó, hitélet, kortárs csoportok, párválasztás, kötődési sérülések, Bizalom, leválás, indulatkezelés, szülői felelősség, elkényeztetés, okos eszközök, szexuális nevelés, iskolai értékelés, nemi identitás, felnőtt gyermek, tekintély, döntésképesség, érzelmi intelligencia fejlesztése,A kamaszkor normatív krízise az identitásváltás krízise. A kudarcos, felbontott örökbefogadások többsége is ehhez a korhoz köthető. Ezt is jelzi, hogy a problémák jelentős része a fejlődési krízis és a hozzá társuló örökbefogadással kapcsolatos identitásbizonytalanságból, illetve ezek kezelésének univerzális nehézségeiből adódnak.
örökbefogadás, függőség, magány, önértékelés, pornó, tisztaság, felelősségvállalás, önkép zavarok, kortárs csoportok, bulizás, indulatkezelés,A kamasz fölforgatja a családot, és segít újraértékelni az eddig megtett utat. A kamaszokat nevelő családokat támogatjuk,hogy kibírják gyermekük drasztikus és szélsőséges változásaival járó érzelmi megterhelést, elérhetőek és válaszkészek maradjanak egymás és a kamasz gyerekük számára szexuális, párkapcsolati, pályaválasztási kérdésekben. Mellettük vagyunk,hogy észrevegyék,mivel gátolják és bíztatják a gyermekük szárnypróbálgatását,hol kell határt húzniuk,s hol segíteni gyermeküket a leválásban.
párkapcsolat, felelősségvállalás, kortárs csoportok, kamaszkori változások, leválás, szélsőséges érzelmek, pályaválasztás, átértékelés,Családközösségeink a Szűzanya oltalma alatt, Kentenich atya lelkiségének szellemében, az organikus pedagógia jegyében, ha konkrét válaszokat nem is, de útbaigazítást és támogatást kapnak a különböző életszakaszaikban felmerülő kérdéseik, problémáik kapcsán.
fiatalok, barátság, imaélet, jegyesoktatás, tábor, közösségi programok, internet használat, függőség, önismeret, elköteleződés, fogamzás, fogamzásszabályozás, fogamzásgátlás, internet függőség, kortárs csoportok, lelkigyakorlat, ciklus, kiskamasz felvilágosítás, családmozgalmak, családközösségek, Istenkapcsolat megerősítése, szeretetnyelvek tanítása, életvezetés, lelkivezetés, hivatás, női ciklus, kamaszkori változások, intimitás, nőiesség, organikus pedagógiai szakirodalom, férfiasság, cikluskövetés, Közösségépítés, nemi identitás,Intézetünk olyan kiadványokat jelentet meg és programokat tart, amelyek segítik a kamaszok családi életre való jó felkészülését. Ezen kívül hitéleti programokat is rendezünk számukra.
alkoholfüggőség, magány, abortuszmegelőzés, önértékelés, pornó, tisztaság, felelősségvállalás, önkép zavarok, drogfüggőség, internet függőség, kortárs csoportok, bulizás,A foglalkozás célja a férfivá érés és édesapává válás legfontosabb lépéseinek érintése, rámutatás a férfias felelősség mibenlétére. A foglalkozáselemek a pozitív testkép és a férfiúi identitás megerősítését szolgálják. Kerettörténet segíti a fiúkat a serdülőkori testi-lelki változások megismerésében, a sokszor tabunak számító témák, kérdések érintésében. A női és férfi termékenység jellemzőit megismerve fontos, hogy ajándéknak tekintsék, amit védelmezniük kell, és amiért felelősséggel tartoznak.
szexualitás, termékenység, fogantatás, kamaszkori változások, férfias felelősség, magömlés, menstruáció, szüzesség, pozitív testkép, gyermek születése, nemi identitás, hormonális változás,A „Boldogabb családokért®” Családi Életre Nevelés (CSÉN) Program szerteágazó témakörei - pl. önismeret, önértékelés, kommunikáció, konfliktuskezelés, kamaszkor, barátság, szerelem, szeretet, párválasztás, felelős párkapcsolat, szexualitás, tisztaság, házasság, családalapítás, hivatás, karrier, stb. - segítik a kamaszokat a felnőtté válás bonyolult útvesztőjében. Segítik őket a testi-lelki változások megélésében, és abban, hogy a rávezetés, elgondolkodtatás módszereit megtapasztalva érintődjenek, és bensővé váljanak bennük az igazi értékek. Célunk, hogy ne kívülről vezérelve, hanem belső meggyőződésből tudjanak érett személyiséggé válni, nevelődni, akik képesek az érett kapcsolatok kialakítására, és akik értéknek tartják az ÉLET-et, a személyt, a házasságot, a családot. Ennek érdekében tartunk a diákok számára CSÉN foglalkozásokat, ahol 1-12-es korosztállyal dolgozva, havi, kétheti vagy heti rendszerességű órákon találkozunk velük, és éveken át követjük őket. Így próbálunk mellettük lenni a kamaszkor különböző állomásain és döntéshelyzeteiben. Ezek a foglalkozások gyakorlatorientáltak, interaktívak, élményszerűek, a nem formális pedagógia eszköztárát alkalmazzuk. Célunk, hogy elérjük a gyermekek szívét.
magány, abortuszmegelőzés, önértékelés, pornó, tisztaság, szexualitás, felelősségvállalás, önkép zavarok, alkohol, drogfüggőség, internet függőség, kortárs csoportok, bulizás, felvilágosítás, gyermeknevelés,Az Emberi Méltóság Stratégia keretében diákműhely-sorozatunkban a Védelem-Megelőzés-Részvétel témák mentén a szemléletformálásra, a prevenciós jó gyakorlatok bevezetésére és megerősítésére fókuszálunk. Elsősorban a középiskolák 9. és 10. évfolyamos diákjait várjuk, már aktív diákképviselőket, ill. akik érdeklődnek a kortárs segítségnyújtás, a diákok érdekképviselete és bántalmazás megelőzése iránt.
bántalmazás, függőség, emberi méltóság, diákműhely, kortárs bántalmazás, online bántalmazás,Fiataloknak nyújtunk segítséget problémáik megoldásában, konfliktusok krízishelyzetek megelőzésében és kezelésében. A családot, mint rendszert erősítjük, hogy a krízis ne alakuljon ki vagy ha kialakul, ne rögzüljön. Eszközeink: esetkezelés, életvezetési tanácsadás, pszichológiai tanácsadás, egyéni, pár és családterápia, előadások tartása, kiscsoportos foglalkozások tartása fiatalok számára, közösségi programok, lakótelepi programok szervezése, workshop szervezése tartása.
szenvedélybetegség, pszichiátriai betegség, család-és gyermekjóléti szolgálat, pár-és családterápia, pszichológiai tanácsadás, közösségi programok, klubok,Önismeret, reális önértéktudat fejlesztése, konfliktusok békés megoldása. A kamaszhoz fűződő felnőtt kapcsolatok eltávolodásának megelőzése.
reális önértékelés, pozitív célok megfogalmazása, őszinteség,Mentálhigiénés segítő beszélgetés kamaszoknak és szülőknek egyaránt, lelkigondozás, lelkivezetés, családkonzultáció, csoportok - várunk, ha úgy érzed, elakadtál. Várunk, ha úgy érzed, nehézségeid meghaladják az erőforrásaidat, és utadnak ezen a szakaszán jólesne, ha melléd szegődne egy kísérő. Várunk, ha olyan kérdéseid vannak, amelyeket már mindenkivel végigbeszéltél, mégis úgy érzed, egy helyben toporogsz, vagy éppen olyan kérdéseid vannak, amelyeket senkivel nem tudsz megbeszélni.
családterápia, Istenkapcsolat megerősítése, mentálhigiéné, Érzelmi támogatás, pályaválasztási tanácsadás,Könyvekkel, cikkekkel, előadásokkal segítséget nyújt abban, hogy hogyan tanítsunk-neveljünk úgy, hogy ne csupán ismereteket, hanem életet alakító tudást és tapasztalatot adjunk át gyermekeinknek minden élethelyzetben.
barátság, függőség, tanulási nehézségek, önbizalomhiány, pornó, hitélet, kortárs csoportok, párválasztás, kötődési sérülések, Bizalom, leválás, indulatkezelés, szülői felelősség, elkényeztetés, okos eszközök, szexuális nevelés, iskolai értékelés, nemi identitás, felnőtt gyermek, tekintély, döntésképesség, érzelmi intelligencia fejlesztése,A kamaszkor normatív krízise az identitásváltás krízise. A kudarcos, felbontott örökbefogadások többsége is ehhez a korhoz köthető. Ezt is jelzi, hogy a problémák jelentős része a fejlődési krízis és a hozzá társuló örökbefogadással kapcsolatos identitásbizonytalanságból, illetve ezek kezelésének univerzális nehézségeiből adódnak.
örökbefogadás, függőség, magány, önértékelés, pornó, tisztaság, felelősségvállalás, önkép zavarok, kortárs csoportok, bulizás, indulatkezelés,A kamasz fölforgatja a családot, és segít újraértékelni az eddig megtett utat. A kamaszokat nevelő családokat támogatjuk,hogy kibírják gyermekük drasztikus és szélsőséges változásaival járó érzelmi megterhelést, elérhetőek és válaszkészek maradjanak egymás és a kamasz gyerekük számára szexuális, párkapcsolati, pályaválasztási kérdésekben. Mellettük vagyunk,hogy észrevegyék,mivel gátolják és bíztatják a gyermekük szárnypróbálgatását,hol kell határt húzniuk,s hol segíteni gyermeküket a leválásban.
párkapcsolat, felelősségvállalás, kortárs csoportok, kamaszkori változások, leválás, szélsőséges érzelmek, pályaválasztás, átértékelés,Családközösségeink a Szűzanya oltalma alatt, Kentenich atya lelkiségének szellemében, az organikus pedagógia jegyében, ha konkrét válaszokat nem is, de útbaigazítást és támogatást kapnak a különböző életszakaszaikban felmerülő kérdéseik, problémáik kapcsán.
fiatalok, barátság, imaélet, jegyesoktatás, tábor, közösségi programok, internet használat, függőség, önismeret, elköteleződés, fogamzás, fogamzásszabályozás, fogamzásgátlás, internet függőség, kortárs csoportok, lelkigyakorlat, ciklus, kiskamasz felvilágosítás, családmozgalmak, családközösségek, Istenkapcsolat megerősítése, szeretetnyelvek tanítása, életvezetés, lelkivezetés, hivatás, női ciklus, kamaszkori változások, intimitás, nőiesség, organikus pedagógiai szakirodalom, férfiasság, cikluskövetés, Közösségépítés, nemi identitás,Intézetünk olyan kiadványokat jelentet meg és programokat tart, amelyek segítik a kamaszok családi életre való jó felkészülését. Ezen kívül hitéleti programokat is rendezünk számukra.
alkoholfüggőség, magány, abortuszmegelőzés, önértékelés, pornó, tisztaság, felelősségvállalás, önkép zavarok, drogfüggőség, internet függőség, kortárs csoportok, bulizás,A foglalkozás célja a férfivá érés és édesapává válás legfontosabb lépéseinek érintése, rámutatás a férfias felelősség mibenlétére. A foglalkozáselemek a pozitív testkép és a férfiúi identitás megerősítését szolgálják. Kerettörténet segíti a fiúkat a serdülőkori testi-lelki változások megismerésében, a sokszor tabunak számító témák, kérdések érintésében. A női és férfi termékenység jellemzőit megismerve fontos, hogy ajándéknak tekintsék, amit védelmezniük kell, és amiért felelősséggel tartoznak.
szexualitás, termékenység, fogantatás, kamaszkori változások, férfias felelősség, magömlés, menstruáció, szüzesség, pozitív testkép, gyermek születése, nemi identitás, hormonális változás,