Miben keresel segítséget?

kisiskoláskor / fejlődési rendellenességek

„Áldottak mindazok, akik olyannak szeretnek, amilyen vagyok, és nem gondolnak arra, hogy milyen lehettem volna.” Marjorie Chappel. Egy fogyatékossággal világra jött gyermek teljesen megváltoztatja, felforgatja a család életét. A szülőknek segítségre van szükségük, hogy feldolgozzák az álmaik széthullását egy egészséges gyermekről. Fontos megerősíteni őket abban, hogyan tudják a gyermekük speciális szükségleteit ellátni, illetve milyen eszközök, módszerek állnak a rendelkezésükre, amik megkönnyítik a hétköznapi terheket, és egy értékes élet feltételeit megteremtik a sajátos nevelési igényű (SNI) gyermek és családja számára.

Az SNI diagnosztikáját Magyarországon a járási, illetve megyei szintű Pedagógiai Szakszolgálatok látják el. A diagnózis felállításának fontos szerepe van abban, hogy a gyermekek időben hozzájuthassanak a korai fejlesztéshez.

Ha a védőnő, gyermekorvos, óvodapedagógus, iskolapedagógus jelzi, hogy a gyermek fejlődésében eltérés mutatkozik, a szülő engedélyével a járási tankerületi Pedagógiai Szakszolgálathoz (korábbi nevelési tanácsadó) irányítják a gyermeket. Itt megállapíthatják vagy kizárhatják a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséget (BTM). A BTM-es tanuló fejlesztő foglalkoztatásra jogosult, ami kizárólag integrált oktatás keretében valósítható meg. Ha a Pedagógiai Szakszolgálat megítélése szerint a gyermeknél a sajátos nevelési igény valószínűsíthető, akkor a megyei / fővárosi, illetve országos Pedagógiai Szakszolgálatok további vizsgálatokat végeznek. Ezután megállapítják, kizárják, esetleg felülvizsgálják a sajátos nevelési igény tényét, és segítenek meghatározni a fejlesztés irányát. A szülőkkel egyeztetve kijelölik a fejlesztés színhelyét, ami történhet integrált vagy szegregált szakintézményben is.

A Sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztésében az első 5-6 év a legfontosabb időszak, mivel ez az idegrendszer fejlődésének a legérzékenyebb korszaka. Az agy plaszticitása (rugalmassága, változékonysága) ebben az az időszakban érvényesül a leginkább. Ezért van annyira fontos szerepe a korai fejlesztésnek. A fejlesztések célja az elmaradt képességek fejlődése, gyógypedagógiai megsegítés, család támogatása, tanácsadás, gyermek beilleszkedésének megsegítése a közösségbe.

A fejlesztő foglalkozások az intézményekben, illetve fejlesztő központokban valósulhatnak meg a fejlesztő pedagógus, a gyógypedagógus, és a gyógytornász segítségével.

Hogyan lehet a fejlesztésben részesülni?

Az intézményi segítségnyújtásokon kívül talán a legtöbbet egy másik hasonló helyzetben lévő szülő, szülőpár segíthet, aki már előrébb jár az úton. A támogatásnak erre a formájára és a fogyatékkal élő felnőttek megsegítéséhez is ad ötletet a honlap adatbázisa.

 

Ferences Rendi Autista Segítő Központ

Autizmussal élő gyerekek oktatása, fejlesztése. 6 éves kortól az általános iskola befejezéséig.

autizmus,
Ferences Rendi Autista Segítő Központ

Autizmussal élő gyerekek oktatása, fejlesztése. 6 éves kortól az általános iskola befejezéséig.

autizmus,