KórházSuli: Segítség a tanulásban beteg gyermekeknek

A tartós betegségük miatt az iskolájukból hosszabb ideig kimaradó gyermekek támogatását végzi a KórházSuli. Tóthné Almássy Monika a szervezet társalapítója tizenöt éven át dolgozott kórházpedagógusként egy gyermek onkológiai osztályon. Testközelből látta, hogyan válik évente sok száz gyermek láthatatlanná a közoktatási rendszer számára, mert hosszú időt, - akár éveket - töltenek baleset vagy betegség miatt távol az iskolájuktól, osztályközösségüktől.
A KórházSuli tanévenként 200-250 gyermeket segít 300-350 önkéntes bevonásával.
Tóthné Almássy Monika, az alapítvány vezetője portálunknak elmondta, hogy a KórházSuli legtöbbször az otthoni rehabilitáció időszakában lép be a családok életébe, de előfordul az is, hogy a diagnózistól egészen az iskolába való visszakerülésig kísérik diákjaikat.
KórházSuli, társ a beteg gyermekek gyógyulásában
A KórházSuli középiskolás és többnyire egyetemista önkéntesekkel segíti a tartósan beteg gyerekeket a tanulmányaikban és abban, hogy ne magányosodjanak el gyógyulásuk során.
A legtöbb gyermek orvosai és a kórház révén hall elsőként a KórházSuliról – árulta el az alapítvány vezetője. A segítő szervezettel azonban mindig a szülőnek kell felvennie a kapcsolatot. Egy formanyomtatvány kitöltése után a KórházSuli munkatársai megkeresik a szülőket. Közösen áttekintik, hogy milyen célok eléréséhez kérnek segítséget az alapítványtól. A leggyakoribbak: a nyelvgyakorlás, osztályozó vizsgára történő felkészítés és az iskolai hiányzás időszakában a tananyag pótlása. Ha körvonalazódott a cél és a feladat, akkor az alapítvány az önkéntesei felé fordul, akik a gyerekek segítői lesznek.
Önkéntesek tanulnak a lábadozó diákokkal
Félévente önkéntes képzéseket tartanak az alapítványnál. A felkészítés végén a fiatalok választhatják ki, hogy kivel szeretnének közösen tanulni. A tanulópárok kialakításának fő szempontjai között szerepel a szaktárgy, amelyben segítséget kért a diák, a fiatalok közös érdeklődési köre és az, hogy az önkéntes ismerje a tanulótársa betegségét.
Almássy Monika kifejtette, a KórházSuli tanulói között vannak az életükért küzdő gyermekek és olyanok is, akiknek mentális problémáik jelentenek nehézséget. Az önkéntesek alapos felkészítést kapnak az egy-egy betegségtípussal járó kihívásokról. A segítők mindig tisztában vannak a választásukkor azzal, hogy a támogatottjuk esetében az adott betegségtípus nem feltétlenül zárul gyógyulással.
Az alapítvány vezetője mesélt arról is, ha valakit elveszítenek a diákjaik közül, akkor az egyetemistát abban segítik, hogyan búcsúzzon el a családtól, a tanítványától. A szakemberek egészen addig kísérik a segítő fiatalokat, ameddig az érintettek vagy a stáb úgy ítéli meg, hogy szükséges a támogatásuk. A szakmai csapatban pszichológus, családterapeuta, gyászfeldolgozó, coach szakember is segíti az önkénteseket.
Párbeszéd a szülőkkel, az iskolával és a gyógyító szakemberekkel
Mentális problémákkal küzdő gyermek esetében a KórházSulihoz csatlakozás feltétele, hogy a diák mögött álljon olyan közreműködő szakember, aki plusz információt adhat az egyetemistának. A közös munka része, hogy az alapítvány munkatársai kapcsolatba lépnek a diák iskolájával. Optimális esetben folyamatos a kommunikáció az iskolai szaktanár és az egyetemisták között, akik segítik a diák oktatását. Általában két önkéntes áll egy tanuló mellett.
Almássy Mónika hozzátette, az évek során kiderült, hogy az egyetemisták nagyszerű jelzőrendszerként is működnek. Jelzést adnak a tanuló problémáiról, sikereiről és nehézségeiről is. Számos tanítvány esetében a közös tanulás során derült fény olyan kognitív vagy mentális problémákra, amelyet korábban nem ismertek fel vagy a szülők még abban a fázisban voltak, hogy megoldás helyett hárították a gondokat.
Az önkéntesek folyamatos kapcsolatban vannak az alapítvánnyal. Az e-napló és a kötelező esetmegbeszélések révén szakemberek követik nyomon az önkénteseket, akik a folyamat során hatalmas jellemfejlődésen mennek keresztül. Erős alapokat biztosítanak az önkénteseknek ahhoz, hogy úgy tudják oldani a betegségével küzdő gyermek elmagányosodását, hogy közben ne lépjenek át bizonyos határokat.
A fő cél ugyanis az, hogy a gyerekek visszataláljanak az iskolába, a normál életbe. Évente egyszer a tanulók és a segítőik elmehetnek közös, tanórán kívüli programra. Lényeges, hogy az egyetemista ne legyen 24 órában elérhető a diák számára, ne épüljön be a család életébe és tudatosítani kell a szereplőkben, hogy nem barátként, hanem tanárként szegődnek a gyermek mellé.
Közösségi programok a tanórákon kívül
A KórházSuli sok kapcsolódási lehetőséget kínál az önkénteseknek, a tanulóiknak és szüleiknek is a kirándulások, tanévzárók, karácsonyi ünnepségek, táborok révén. Ezek az alkalmak segítenek abban – mesélte Almássy Monika -, hogy érezze a család, hogy nincsenek egyedül, erőt meríthetnek, új célokat tűzhetnek ki és találkozhatnak sorstárs családokkal is.
A KórházSuli Alapítvány számos szektorközi együttműködés kezdeményezője és aktív szereplője. A szervezet kapcsolatban van kórházakkal, iskolákkal, a törvényhozással, pedagógiai szakmai közösségekkel éppúgy, mint az egyes betegségtípusban szenvedő gyermekeket támogató szülőcsoportokkal. A közös cselekvés révén ajánlani tudják a szülők számára azokat a szervezeteket, akiknek gyakorlata és tudása van abban, hogy könnyebbé tudják tenni ezt a nehéz időszakot. A beteg gyermekek irányított módon kerülnek kapcsolatba a Bátor Táborral, a Csodalámpa Alapítvánnyal és még számos egyéb szervezettel.
Egy cél, szerteágazó tevékenység
Almássy Monika személyes misszióként tekint arra, hogy a szakmaiság mentén, országos szinten oldódjon meg az, hogy a tartósan beteg gyermekek tanuláshoz való joga biztosított legyen. A cél az, hogy a tanulók támogatásának egyes szakaszaiban valamennyi szereplő felkészült legyen és tudja, hogyan segíthet. Ennek érdekében az alapítvány szakpolitikai lobbitevékenységének eredményeképpen megjelent a tartós gyógykezelés alatt álló kategória a köznevelési rendszerben és irányelv született az érintett csoport pedagógiai ellátásáról. Emellett szülőket és pedagógusokat támogató módszertani kiadványt jelentettek meg, amely rövidesen bekerülhet a tankönyjegyzékbe.
A pedagógusok nagyon örülnek a KórházSuli támogatásának. A fő cél, hogy a tanuló visszatérhessen a korosztályi közösségébe. Az ilyen alkalmak előtt az alapítvány munkatársai rendhagyó osztályfőnöki óra keretében találkoznak a pedagógusokkal, az osztálytársakkal, ahol beszélnek a tanuló betegségéről és arról, hogyan tudják őt jól segíteni. Amikor visszatérés van, akkor is fokozatosan engedik el a diákot. Csökkentik a tanulási alkalmak és a segítők számát. A végén már csak a dolgozatokra készülnek közösen.
Az iskolai pszichológusokon kívül, a tanárokra is nagy feladat hárul, hogy kiépülhessen az a folyamat, amelyben hosszabb távon az alapítvány külső szakmai támogatóként lenne jelen. Ebben a tanárok és a diákok kaphatnak majd olyan felkészítést, amely révén ők is beállhatnak segítőként a tartósan beteg társuk mellé. Hiszen a felépülés mindig gyorsabb egy barátságos, támogató közösségben.
A programba segítséget kérőként és felajánlóként a korhazsuli.hu oldalon megtalálható elérhetőségeken lehet jelentkezni. A munkatársak szeretettel várják a szülők, diákok, támogatók jelentkezését.
További értékes cikkekért, programokért, tanúságtételekért iratkozz fel havi hírlevelünkre itt!
Forrás: Bízd Rá Magad Média
Szerző: Novák Alíz
Kép forrása: depositphotos.com