
Sokan várják, mások tartanak tőle, ám mindenképpen elérkezik a pillanat, amikor nem kell időre kelni, szendvicseket gyártani, leckét kikérdezni, programokat észben tartani, osztálylistákat olvasni és válaszolni – mindezt el lehet engedni egy időre. Beköszönt ez a különleges és sokféle kihívást hordozó időszak, a nyári szünet, amely nehézségeivel együtt egyedülálló lehetőséget kínál a családoknak arra, hogy kiszakadjanak a hétköznapok forgatagából, a tanulás, a munka, a rohanás ritmusából, és egy lassabb, tágasabb időtapasztalatban legyenek jelen egymás számára.
Különösen a kamaszkorú gyermekek esetében érdemes nagyobb tudatossággal tekinteni erre az időszakra: ilyenkor ők is lazább keretek között mozognak, nagyobb szabadságra vágynak, és ez egyben alkalmat adhat a szülőkkel való kapcsolat építésére is – ha ezt nem félelemből, hanem szeretetből és tudatossággal közelítjük meg.
A kamasz egyik legfontosabb vágya a szabadság. A leválás folyamata természetes és elkerülhetetlen. Ez a fejlődésük része, hiszen
csak így tudják kialakítani a saját identitásukat, világlátásukat, döntési képességüket.
A szülő részéről ugyanakkor ez gyakran félelemmel teli élmény: érezhetjük azt, hogy gyerekünk egyre kevésbé igényli a jelenlétünket, tanácsainkat, ölelésünket.
Az igazi szabadság támogató kapcsolatban értelmezhető, ahol egyaránt jelen van a bizalom, az elfogadás és a felelősségvállalás.
A kulcs nem a merev szabályokban, hanem a kapcsolatban rejlik.
Ha a gyerekünk érzi, hogy megbízunk benne és meghallgatjuk őt, könnyebben elfogadja a korlátokat is.
A bizalom kiépítése azonban időigényes – és éppen a nyár adhat lehetőséget arra, hogy ezt az időt megadjuk egymásnak.
Bár elcsépeltnek tűnhet a gondolat, mégis úgy gondolom, nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a kamasz sosem azt figyeli, amit mondunk, sokkal inkább azt, amit teszünk. A korosztályi sajátosságok számtalan paradoxona közül az egyik éppen az, hogy miközben szinte kétségbeesetten igyekszik haladni az önállósodás útján, nagyon mély vágya van arra, hogy elérhetőek legyenek a számára jó példák.
Ha mi magunk tudunk pihenni, elcsendesedni, szépet észrevenni, mélyebb gondolatokat befogadni, akkor a kamasz is azt látja: a szabadság nem egyenlő az impulzus kereséssel, hanem lehet alkalom a lélek szabad mozgására is.
Csak azt tudom átadni hiteles módon kamasz gyermekemnek, amit én magam is megéltem, és ez igaz a nyárral kapcsolatos „elvárásainkra” is: önfeledtségre, valódi pihenésre, az unatkozás képességére, a tartalmas programok szervezésére, a felfedezés, kalandozás örömének átélésére, az egyszerűség, letisztultság élvezetére.
Ha mindezeket én sem tudom megengedni, megteremteni első sorban önmagamnak, illetve családi körben is eltávolodtunk ezeknek közös megtapasztalásától, akkor ne várjam, hogy kamasz gyermekem majd ösztönösen tudni fogja, hogy hogyan töltse ki tartalmasan a nyári heteket.
Ma már a kamaszkor tartalmi keretei is kitágulnak, nem feltétlenül egy korosztály jut eszünkbe, amikor a kamaszokra gondolunk. Ezt fontos megemlíteni, hiszen amikor az előttünk álló hetekre készülünk szülőként, nem mindegy, hogy egy 11 éves kiskamasszal vagy egy 18 éves frissen érettségizett nagykamasszal (elnézést, tudom, ők már valójában felnőttek) tervezünk.
Nézzük végig röviden a korosztályi sajátosságokat és azokat a lehetőségeket, amikkel élhetünk a nyári szünetben.
Ebben az életkorban a gyerekek még erősen kötődnek a szülőkhöz, de már megjelennek az önálló vágyak, az identitás keresésének első lépései. Nagyon fogékonyak a játékra, a mesére, a közös alkotásra. Egyre fontosabbá válnak a kortárs kapcsolatok is, de gyakran itt még csak 1-2 szorosabb barátságról van szó.
Ebben az életkorban a gyerekek még gyakran igénylik a szülői jelenlétet, miközben már próbálgatják az önállóságot. A közös nyári élmények (táborozás, kirándulás, kreatív tevékenységek) ilyenkor különösen fontosak lehetnek az érzelmi biztonság megerősítésében.
A kapcsolódást segítő teendők sokfélék lehetnek érdeklődéstől, vérmérséklettől függően
● Közös kézműveskedés, barkácsolás
● Kirándulások, ahol a figyelmünk teljesen övé
● Esti mesék helyett saját gyermek- és kamaszkori történetek megosztása.
Ez az identitásformálódás időszaka, amikor a kortárscsoport szerepe egyre kiemelkedőbbé válik. A szülői szerep is átalakul, ekkorra már nem a kontroll mint megtartó erő lesz domináns, hanem fokozatosan átveszi a helyét egyfajta stabil jelenlét.
Fontos, hogy a kamasz érezze: bármikor fordulhat hozzánk, anélkül, hogy bírálatot kapna. Szülőként is feladat, kihívás a leválásnak ez az összetett folyamata, nem csak a kamasz vívja meg a maga csatáit. Kamasz gyermekünk lehet, hogy nem kér figyelmet, de még mindig vágyik rá – csak más formában. Fontos, hogy ne erőltessük a beszélgetéseket, de legyünk elérhetők, érdeklődők!
Kapcsolódást segítő lehetőségek lehetnek többek között a következők:
● Közös zenehallgatás, filmnézés, amit utána megbeszélhetünk
● Közös sporttevékenység, főzés
● Csendes jelenlét, akár hétköznapi tevékenységek mentén: együtt lenni kérdezés és irányítás nélkül
Kamaszaink itt már a felnőtté válás kapujában állnak. Fontos, hogy tiszteletben tartsuk gondolataikat, kérdéseiket komolyan vegyük, nyitottan és rugalmasan közelítsünk, beszélgetéseinknek humor és komolyság egyaránt a része lehessen.
Nagykamasz gyerekeinkkel is számos lehetőségünk van kapcsolódni. Az élet nagyobb kérdéseiről szóló közös gondolkodás, jövőtervezés, és a tapasztalatok megosztása segíthet abban, hogy új szintre lépjen a kapcsolat, ahogy a következő tevékenységek is:
● Együtt tervezett utazás, amelyben aktív szerepük van
● Lelki, belső tartalmakról való nyitott beszélgetés, együtt gondolkodás
● Jövőbeli tervek, álmok megosztása, ahol szülőként nem megmondók vagyunk, hanem kísérők
● Saját kamaszkorunk fontos helyszíneinek közös felkeresése, történetmesélés.
Összefoglalásként álljon itt 10 tipp a nyári időszakra, ami segíthet abban, hogy a kamaszainkkal való kapcsolódásunkat megerősítsük:
Sok szülő próbál látványos vagy tartalmas programokat szervezni, hogy „értelmesen” teljen a nyár. Ez önmagában nem baj, de ha a kamaszt nem vonja be a döntésekbe, vagy túlterheli, az inkább távolságot szül.
Kérdezd meg: „Mihez lenne kedved? Mi volt az, amit tavaly nyáron élveztél?” – Ezzel már elindul a kapcsolódás és tovább lehet szőni a fonalat közös ötleteléssel.
A kamasz idegrendszere – a hormonális változások miatt – gyakran túlterhelt, és nem mindig a közös program a legjobb gyógyszer. Ez a kijelentés azonban nem csak a kamaszokra igaz a mai világunkban.
Legyenek olyan „időzónák”, amikor semmit sem kell csinálnia, de te mégis ott vagy a közelben, szabadon elérhető! A spontán együttlétek, beszélgetések gyakran ilyenkor alakulnak ki.
Ez az előző pontból következik. Ha jelen vagyunk, amikor szüksége van ránk, nagyobb eséllyel kialakulhat a „biztonságos háttér” érzése. Ez az egyik legfontosabb dolog, amit szülőként adhatsz.
Például, ha észreveszed, hogy leült rajzolni, zenét hallgatni, kérdezd meg finoman, megmutatná-e! Ha nemet mond, ne vedd személyes sértésnek!
A játék – legyen az társasjáték, sport, activity, vagy közös videójáték – kiváló eszköz a lazább, nevetéssel teli kapcsolódáshoz. A humor különböző formáinak használata szintén ezt segítheti. Törekedjetek arra, hogy megtaláljátok a humoros oldalát egy-egy helyzetnek, gyakoroljátok közösen a könnyedebb hozzáállást!
Amikor közösen tűzünk ki célt magunk elé, akkor szinte organikusan teremtünk kapcsolódási lehetőséget. Ez lehet kerti munka, főzés, barkácsolás, vagy akár egy szoba átrendezése. A fizikai tevékenységek gyakran nyitják meg a lelki ajtókat is.
Ne a végeredmény legyen a cél, hanem az együtt végzett folyamat, vonjuk be az ötletelésbe, tervezésbe, vegyük komolyan a javaslatait és törekedjünk rá, hogy beépítsük azokat a közös tevékenységbe!
A természet az egyik legjobb közeg a kapcsolódásra. Kirándulás, kempingezés, vagy csak egy hosszabb séta – ezek csökkentik a feszültséget, és lehetőséget adnak mélyebb beszélgetésekre. Ne erőltesd a „nagy beszélgetést”, inkább hagyd, hogy a csend dolgozzon!
Érdeklődj a világáról, próbálj belelátni, mit néz, mit hallgat, mi érdekli! Ne kritizáld azonnal – kérdezz róla!
Pl.: „Mi tetszik ebben a zenében? Mit szeretsz ebben a sorozatban?” – ezzel az ő világát ismered meg, nem „okoskodsz”.
A nagyobb szabadság nagyobb felelősséggel is jár, ennek a tanulása pedig hosszan tartó folyamat. Adj neki lehetőséget, hogy döntsön: szervezzen ő programot a családnak, vagy intézzen el valamit önállóan. Ez nem csak az önértékelését erősíti, az énerejét fokozza, de segíti őt abban, hogy kompetensnek érezze magát, és támogatja az identitása alakulását.
Mondd el, hogy bízol benne és kíváncsi vagy az ötleteire! Teremts lehetőségeket, hogy ezt megtapasztalhassa!
Legyen valami kis heti rutinotok, amit csak ketten csináltok (pl. keddi közös reggeli, péntek esti film)! Ezek a rítusok horgonyként működnek egy gyorsan változó világban.
A rendszeresség segít abban, hogy a kapcsolat stabil pont maradjon.
Mutass példát a pihenésre, ne csak bátorítsd, éld elé a kilazítást, feltöltődést! Keresd azokat a tevékenységeket, amelyek valódi kikapcsolódást jelentenek és élj velük rendszeresen!
A fentieket csupán gondolatébresztőnek szánom, és kívánom a kedves olvasónak, hogy a következő hetekben – akár a fentiek mentén – nyitott szívvel új tapasztalatokat szerezzenek a kamaszaikkal (vagy akár nélkülük)!
További értékes cikkekért, programokért, tanúságtételekért iratkozz fel havi hírlevelünkre itt!
Élj a cikkünk alatt található támogató lehetőségekkel, kapcsolódj be programjainkba, kurzusainkba és nyerj inspirációt további cikkeinkből!
Forrás: Bízd Rá Magad Média
Képek forrása: freepik.com
Szerző: Nagy Eszter
Megélni, és nem túlélni a kamaszkort!
Segítő jelleg: személyiségfejlesztő program
Ajánljuk: kamaszoknak, szülőknek, iskoláknak, ifjúsági közösségeknek
Elérhető: Budapest, Piliscsaba, Miskolc, Baja, Hódmezővásárhely, Szeged, Erdély, Felvidék, előre egyeztetett igény szerinti helyen és időben
TeenSTAR Magyarország Egyesület
Apakulcs tréning - az erősebb kapcsolódásért
Segítő jelleg: könyv, tréning
Ajánljuk: szülőknek, apukáknak, nagypapáknak
Elérhető: Budapest, egész évben rendszeres jelleggel
Süveges Gergő
Van időm Rád – Anya-lánya, Anya-fia, Apa-lánya, Apa-fia hétvégék
Segítő jelleg: tréning
Ajánljuk: kamaszoknak, szülőknek
Elérhető: Bárhonnan lehet a programra jelentkezni, évente többször előre meghirdetett időpontban
Martineum Felnőttképző Akadémia és Lelkigyakorlatos Ház
Anyakulcs tréning - az elengedés lépései
Segítő jelleg: könyv, tréning
Ajánljuk: szülőknek, anyukáknak, nagymamáknak
Elérhető: Budapest, egész évben rendszeres jelleggel
Süveges Gergő
Weboldalunk olyan megoldásokat (feltétlenül szükséges, valamint statisztikát támogató sütik) használ, melyekkel a jobb szolgáltatás érdekében elemzi a weboldal forgalmát, és személyre szabottabb élményt kínál. A részleteket megtalálod az Adatkezelési tájékoztatónkban. Jó böngészést kívánunk!
Feltétlenül szükséges sütik
A weboldalon működő szolgáltatásokhoz szükséges.
Statisztikához használt sütik
Ezeket a sütiket arra használjuk, hogy információkat gyűjtsünk weboldalunk forgalmáról webhelyünk használatának elemzéséhez. Ezek a nyomkövető és teljesítménnyel kapcsolatos sütikkel összegyűjtött információk egyetlen személyt sem azonosítanak.