Nagyboldogasszony – Szűz Mária mennybevitele és a magyarok oltalmazója

Cikkek, hírek / Nagyboldogasszony – Szűz Mária mennybevitele és a magyarok oltalmazója

Ebben a cikkben

Augusztus 15‑e, Nagyboldogasszony napja – a Katolikus Egyház egyik legszebb ünnepe. E napon emlékezünk Szűz Mária földi életének befejezésére és mennybevételére. Egy olyan kegyelmi tettet ünneplünk, amely nem csak hitünk titkait mutatja fel, hanem Magyarország történetét is átszövi, hiszen államalapítónk, Szent István országunkat maga ajánlotta föl Máriának.

E cikk könnyen érthető módon kalauzol el bennünket ezen ünnep lelki és történelmi dimenziói között – bátorító, pozitív hangon.

Mária mennybevétele Giuseppe Craffonara 1830-as festményén az olaszországi Riva Del Garda Santa Maria Assunta templomábanMária mennybevétele Giuseppe Craffonara 1830-as festményén az olaszországi Riva Del Garda Santa Maria Assunta templomában

Az ünnep alapja és eredete

Az ünnep gyökerei az ősegyházig nyúlnak: már az 5–6. században emlékeztek Szűz Mária „elszenderülésére” (dormitio), amit később a keleti és nyugati egyház már a mennybevitelének (assumptio) szimbólumaként tartott számon.

447-ben vagy 431‑ben Efezusban az egyház kimondta Mária istenanyaságát (Theotokosz), ami az összefüggő hagyományban már magában foglalta az ő mennybevitelének ünneplését. A nyugat‑egyház a 7‑8. századtól terjesztette el Nagyboldogasszony ünnepét, és IV. Leó pápa 847-ben hivatalossá tette.

Mennybevétel vagy mennybemenetel? Miért így hívjuk Mária esetében?

Jézus mennybemenetele (Acts 1, Mk 16 stb.) során maga emelkedett a mennybe; míg Szűz Mária „mennybevételének” ünnepe azt hangsúlyozza, hogy ő Isten kegyelméből, nem saját erejéből vétetett fel a mennybe.
Ez a megkülönböztetés fontos: Máriának nem mennybemenetelét ünnepeljük, hanem azt, hogy Isten alkalmazta fiának megváltó erejét az anyjára is – ezért helyes a „mennybevétel” fogalma.

A dogma: testtel és lélekkel történt mennybevétel – különbség a Fiútól

1950. november 1‑én XII. Pius pápa a Munificentissimus Deus kezdetű apostoli konstitúcióban egyértelmű tanításként kihirdette:

A Szeplőtelen Istenanya, mindenkor Szűz Mária a földi életpálya befejezése után testével és lelkével fölvétetett a mennyei dicsőségbe (DS 3903).

Ez a dogma hangsúlyozza Krisztushoz való különleges kapcsolatát: nem csupán halála különbözik, hanem sorsa is – Jézus önerejéből ment, Mária kegyelemből vétetett fel. XII. Pius is utal rá, hogy Krisztussal való szeretetegysége folytatódik halála után is.
Szent II. János Pál a Lumen gentium megfogalmazásait idézi: Mária a halál megtapasztalása után egy példa és remény az Egyház számára – ő előttünk jár ezen a hit- és zarándokúton.

Augusztus 15. Nagyboldogasszony ünnepe

Szűz Mária tökéletessége

Mária – a katolikus hit szerint – megőriztetett minden bűntől, mentes volt az eredendő bűntől. Ez önmagában is különleges kegyelmi állapot: sem ragaszkodása a földiekhez, sem lelkiismeret‑visszatartás, sem az üdvösség bizonytalansága nem árnyékolta életét. Szent Alfonz szerint éppen ezek segítették halálát könnyűvé tenni –

számára az isteni szeretet ajándéka volt az élet és a halál.

Más szóval: a tökéletes Mária‑kép nem csupán hivatkozás, hanem életszemlélet is, ami a keresztény életben példaként állhat mindenki előtt.

Miért éppen Máriának ajánlotta Szent István Magyarországot? A magyarok Mária‑tisztelete

Szent István király – a legenda szerint – 1038. augusztus 15‑én, már betegen, Székesfehérváron a koronát és az országot Szűz Máriának ajánlotta – Hartvik püspök lejegyzése szerint így kérte oltalmát:

Ég királynője, e világ jeles újjászerzője… az országot a néppel … a te oltalmadra bízom; … lelkemet kezedbe ajánlom.

Ez tette hazánkat a legendás „Regnum Marianum” – Mária Országa – fogalmává. A Mária-tisztelet ezáltal nem csak egyházi kultusszá, hanem nemzeti identitásunk részévé is vált. Már Szent Gellért püspök is alkalmazta Szűz Mária tiszteletét a keresztény hit népszerűsítésére.

A középkor és a későbbi évszázadok során Szent László, IV. Béla, Mátyás király is Máriához fordult és kultuszt épített köré (templomok, kegyhelyek, pénzek) – mindez erősítette a magyarok Mária-hitét és szeretetét.

További értékes cikkekért, programokért, tanúságtételekért iratkozz fel havi hírlevelünkre itt!

Élj a támogató lehetőségekkel, kapcsolódj be programjainkba, kurzusainkba és nyerj inspirációt további cikkeinkből!

Forrás: Bízd Rá Magad Média
Képek forrása: depositphotos.com
Szerző: Horváth István atya

Iratkozz fel hírlevelünkre Támogasd Szolgálatunkat

Oszd meg:

Értékeld:

Hozzászólás
#hitéleti segítség

Kapcsolódó támogató lehetőségek

Weboldalunk olyan megoldásokat (feltétlenül szükséges, valamint statisztikát támogató sütik) használ, melyekkel a jobb szolgáltatás érdekében elemzi a weboldal forgalmát, és személyre szabottabb élményt kínál. A részleteket megtalálod az Adatkezelési tájékoztatónkban. Jó böngészést kívánunk!

Mindet elfogadom Beállítások

Süti beállítások

Feltétlenül szükséges sütik
A weboldalon működő szolgáltatásokhoz szükséges.

Statisztikához használt sütik
Ezeket a sütiket arra használjuk, hogy információkat gyűjtsünk weboldalunk forgalmáról webhelyünk használatának elemzéséhez. Ezek a nyomkövető és teljesítménnyel kapcsolatos sütikkel összegyűjtött információk egyetlen személyt sem azonosítanak.

Beállítások mentése   Adatkezelési tájékoztató