Fejléc képe
Miben keresel segítséget?

időskor / fejlődési rendellenességek

„Áldottak mindazok, akik olyannak szeretnek, amilyen vagyok, és nem gondolnak arra, hogy milyen lehettem volna.” Marjorie Chappel. Egy fogyatékossággal világra jött gyermek teljesen megváltoztatja, felforgatja a család életét. A szülőknek segítségre van szükségük, hogy feldolgozzák az álmaik széthullását egy egészséges gyermekről. Fontos megerősíteni őket abban, hogyan tudják a gyermekük speciális szükségleteit ellátni, illetve milyen eszközök, módszerek állnak a rendelkezésükre, amik megkönnyítik a hétköznapi terheket, és egy értékes élet feltételeit megteremtik a sajátos nevelési igényű (SNI) gyermek és családja számára.

Az SNI diagnosztikáját Magyarországon a járási, illetve megyei szintű Pedagógiai Szakszolgálatok látják el. A diagnózis felállításának fontos szerepe van abban, hogy a gyermekek időben hozzájuthassanak a korai fejlesztéshez.

Ha a védőnő, gyermekorvos, óvodapedagógus, iskolapedagógus jelzi, hogy a gyermek fejlődésében eltérés mutatkozik, a szülő engedélyével a járási tankerületi Pedagógiai Szakszolgálathoz (korábbi nevelési tanácsadó) irányítják a gyermeket. Itt megállapíthatják vagy kizárhatják a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséget (BTM). A BTM-es tanuló fejlesztő foglalkoztatásra jogosult, ami kizárólag integrált oktatás keretében valósítható meg. Ha a Pedagógiai Szakszolgálat megítélése szerint a gyermeknél a sajátos nevelési igény valószínűsíthető, akkor a megyei / fővárosi, illetve országos Pedagógiai Szakszolgálatok további vizsgálatokat végeznek. Ezután megállapítják, kizárják, esetleg felülvizsgálják a sajátos nevelési igény tényét, és segítenek meghatározni a fejlesztés irányát. A szülőkkel egyeztetve kijelölik a fejlesztés színhelyét, ami történhet integrált vagy szegregált szakintézményben is.

A Sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztésében az első 5-6 év a legfontosabb időszak, mivel ez az idegrendszer fejlődésének a legérzékenyebb korszaka. Az agy plaszticitása (rugalmassága, változékonysága) ebben az az időszakban érvényesül a leginkább. Ezért van annyira fontos szerepe a korai fejlesztésnek. A fejlesztések célja az elmaradt képességek fejlődése, gyógypedagógiai megsegítés, család támogatása, tanácsadás, gyermek beilleszkedésének megsegítése a közösségbe.

A fejlesztő foglalkozások az intézményekben, illetve fejlesztő központokban valósulhatnak meg a fejlesztő pedagógus, a gyógypedagógus, és a gyógytornász segítségével.

Hogyan lehet a fejlesztésben részesülni?

Az intézményi segítségnyújtásokon kívül talán a legtöbbet egy másik hasonló helyzetben lévő szülő, szülőpár segíthet, aki már előrébb jár az úton. A támogatásnak erre a formájára és a fogyatékkal élő felnőttek megsegítéséhez is ad ötletet a honlap adatbázisa.

 

Katolikus Szeretetszolgálat

A Katolikus Szeretetszolgálat elsősorban intézményfenntartóként és módszertani központként támogatja a katolikus intézmények munkáját. Fenntartásában 11 idős bentlakásos, egy családok átmeneti otthona, egy fogyatékos személyek otthona és egy lelki rehabilitációs intézmény működik. Alaptevékenységeiken túl több hazai és uniós finanszírozású projekt megvalósításában is közreműködik.

családok átmeneti otthona, idősgondozás, idősek otthona, demencia, fogyatékos személyek otthona, csao, katolikus módszertan, lelki gyógyulás,
Katolikus Szeretetszolgálat

A Katolikus Szeretetszolgálat elsősorban intézményfenntartóként és módszertani központként támogatja a katolikus intézmények munkáját. Fenntartásában 11 idős bentlakásos, egy családok átmeneti otthona, egy fogyatékos személyek otthona és egy lelki rehabilitációs intézmény működik. Alaptevékenységeiken túl több hazai és uniós finanszírozású projekt megvalósításában is közreműködik.

családok átmeneti otthona, idősgondozás, idősek otthona, demencia, fogyatékos személyek otthona, csao, katolikus módszertan, lelki gyógyulás,