Miben keresel segítséget?

kisiskoláskor / függőségek

Függőségnek nevezzük azt az állapotot, amikor a személy a mentális jólléte, viszonylagos egyensúlya megtartásához, saját belső készségek hiányában valamely külső „megerősítőt” használ. Ez a „megerősítő” lehet: alkohol, drog, gyógyszerek, dohány vagy éppen valamely viselkedés. Viselkedési függőségnek nevezzük az az állapotot, amikor a személy mentális jólléte, egyensúlya egy viselkedés rendszeres ismétlésétől válik függővé.

Ez lehet: vásárlás, túlzott sport, szex, játék és/vagy internethasználat, de ide sorolhatjuk az étkezési zavarokat is: túlzott, már kényszeres fogyókúra vagy a túlevés: „bánatában eszik”, „unalmában eszik” stb.. A különböző kábítószerek, alkohol és a dohány rendszeres túlzott használatához a szervezet hozzászokik, az agyban is elváltozásokat okoznak, főleg az örömképesség, a frusztrációtűrés és a motivációs rendszert érintően. Így a függőségek érintik a testet és a pszichét is. Addikcióról akkor beszélünk, ha a szerhasználat vagy viselkedés mértéke a személy mindennapi életének minőségének és gyakran általános egészségének fokozatos romlását okozza, de a személy mégsem képes az adott szer használatával vagy a problémákat okozó viselkedéssel felhagyni.

Természetesen a szenvedélybetegséggel küzdő ember segítéséhez is az ő saját döntése, akarata szükséges, melynek változásában családja környezete viszonyulása, megfelelő támogatása meghatározó lehet. Ha függőséggel küzdő hozzátartozónknak keresünk segítséget, érdemes családkonzultációs/családterápiás ellátást biztosító és szenvedélybetegek hozzátartozóinak szervezett csoportokat is működtető intézményeket felkeresni. Egyházaink a szenvedélybetegséggel való megküzdéshez többszintű, a függőség mértékéhez igazodó teljes intézményrendszereket működtetnek.

 A szenvedélybetegségnek jellemzően van sajátos a kapcsolati létet (a kötődés bizonytalanságából eredően) érintő működési nehézsége, melynek segítése a függőséggel küzdő ember terápiájának egyik fontos feladata. A velük való bizalommal telített kapcsolat kialakítása többszörösen is nehéz, személyes kapcsolataik sokszor fájdalmas élményekkel terheltek, melynek feldolgozása a jobb családi  és párkapcsolati élet kialakítása érdekében, terápiás munkát igényel.

Külön kiemelnénk jelen világunk már-már nélkülözhetetlen kedvenceit: a különböző „kütyüket”. Ezek a mindenféle „okos” eszközök kétségtelenül megkönnyítik mindennapi életünket, de a hozzájuk való viszonyulásunk, a velük eltöltött idő mértékében könnyen lép át a tőlük való függőségbe. Állandó információ- és feszültség – éhségünk, a szintén jogos kapcsolatigényünkkel motiválják a használat gyakoriságát. Mivel azonban ezek a szükségleteink ezen a módon nem elégíthetők ki teljes módon, (a csak Facebook-os kapcsolataink ráadásul nagyon becsapósak, hiszen csak a mutatott képet ismerjük meg a másik emberről) valójában állandó használatuk csak a frusztrációnk növekedését fogja eredményezni, ami viszont még több, egyre kényszeresebb használatra sarkall – ez a „mintha – jóllét” pedig a függőség kialakulásának a csapdája.

 

Kis filmek – nagy értékek (oktatási segédanyagok)

30 filmet tartalmazó oktatási segédanyag, filmenként kidolgozott tartalmi összefoglalóval, formanyelvi szempontokkal és beszélgetésindító gondolatokkal. A filmek és az azok nyomán kialakuló beszélgetések segítik a pedagógusok és ifjúsági csoportvezetők munkáját a fiatalok mindennapjait érintő mélyebb témák feldolgozásában.

örökbefogadás, közösség, barátság, függőség, család, magány, felelősségvállalás, hűség, Az élet értelme, szerelem, őszinteség, szeretet, hit, szabadság, döntés, vágyak, Bizalom, fogyatékkal élők, beavatás, csoda, vallás, elmúlás, előítélet, emlékezés, empátia, félelem, felnőtté válás, gondviselés, gyermeki nézőpont, gyermek-szülő kapcsolat, gyűlölet, háború, hagyomány, hála, harag, hatalom, hétköznapok, identitás, igazság, ima, Istenkép, lázadás, multikulturalizmus, munka, öregkor, kamaszkor, példakép, pokol, remény, sors, természet, Van-e Isten,
Semmit Nélküled, semmit Nélkülünk! - Magyar Schönstatti Családmozgalom

Családközösségeink a Szűzanya oltalma alatt, Kentenich atya lelkiségének szellemében, az organikus pedagógia jegyében, ha konkrét válaszokat nem is, de útbaigazítást és támogatást kapnak a különböző életszakaszaikban felmerülő kérdéseik, problémáik kapcsán.

fiatalok, hitélet, kortárs csoportok, számítógép, gyermeknevelés, lelkigyakorlat, családi kapcsolatok fejlesztése, családmozgalmak, családközösségek, organikus pedagógiai szakirodalom, döntésképesség kialakulása, közösségi értékek,
Kis filmek – nagy értékek (oktatási segédanyagok)

30 filmet tartalmazó oktatási segédanyag, filmenként kidolgozott tartalmi összefoglalóval, formanyelvi szempontokkal és beszélgetésindító gondolatokkal. A filmek és az azok nyomán kialakuló beszélgetések segítik a pedagógusok és ifjúsági csoportvezetők munkáját a fiatalok mindennapjait érintő mélyebb témák feldolgozásában.

örökbefogadás, közösség, barátság, függőség, család, magány, felelősségvállalás, hűség, Az élet értelme, szerelem, őszinteség, szeretet, hit, szabadság, döntés, vágyak, Bizalom, fogyatékkal élők, beavatás, csoda, vallás, elmúlás, előítélet, emlékezés, empátia, félelem, felnőtté válás, gondviselés, gyermeki nézőpont, gyermek-szülő kapcsolat, gyűlölet, háború, hagyomány, hála, harag, hatalom, hétköznapok, identitás, igazság, ima, Istenkép, lázadás, multikulturalizmus, munka, öregkor, kamaszkor, példakép, pokol, remény, sors, természet, Van-e Isten,
Semmit Nélküled, semmit Nélkülünk! - Magyar Schönstatti Családmozgalom

Családközösségeink a Szűzanya oltalma alatt, Kentenich atya lelkiségének szellemében, az organikus pedagógia jegyében, ha konkrét válaszokat nem is, de útbaigazítást és támogatást kapnak a különböző életszakaszaikban felmerülő kérdéseik, problémáik kapcsán.

fiatalok, hitélet, kortárs csoportok, számítógép, gyermeknevelés, lelkigyakorlat, családi kapcsolatok fejlesztése, családmozgalmak, családközösségek, organikus pedagógiai szakirodalom, döntésképesség kialakulása, közösségi értékek,