
Forrás: freepik.com
„Maradjatok énbennem, és én tibennetek. Amint a szőlővessző nem teremhet gyümölcsöt magától, csak ha a szőlőtőkén marad, úgy ti sem, csak ha énbennem maradtok.” (Jn 15,4)
A keresztény hagyományban a lelkivezetés az Istenben élt életet segíti. Abból a feltételezésből indul, hogy Isten van, és minden pillanatban ott van. Vajon észreveszem-e? Kapcsolódom-e a szőlőtőhöz?
A lelkivezetés abban segít, hogy újra és újra visszakapcsolódjak a szőlőtőre.
A keresztény lelkivezetés a pusztai hagyományban gyökerezik. A konstantini fordulat (Kr. u. 324.) után a keresztényüldözések megszűnése és az államvallássá válás olyan elkényelmesedést hoz a vallásos életbe, melyre válaszul a radikális Krisztus-követők kivonulnak a pusztába. A puszta csöndes magányában kezdetét veszi a küzdelem a sátánnal, mindazzal, ami nem Krisztus felé vonzza az Istent kereső lelket. Ebben az elbizonytalanító küzdelemben a pusztába vonulók rászorulnak a náluk tapasztaltabb lelki atyák bölcsességére. A lelki atyáknak pedig, hogy a hozzájuk fordulókat úton tarthassák, szükségük van a megkülönböztetés képességére: mi az, ami Istentől jön, és mi az, ami nem?
A szerzetesség megjelenésével a lelkivezetés alapja a térdeplő teológia: a teológiai tudás mellett alapvető a saját, imában szerzett tapasztalat, átelmélkedett istenismeret. A XIII. századtól meghatározó a kolduló rendek, a domonkosok és ferencesek lelkivezető tevékenysége.
Az 1500-as évek 20-as éveiben pedig megszületik a lelkivezetés alapműve, Loyolai Szent Ignáctól a Lelkigyakorlatok, amelynek alapgondolata, hogy
Isten vágyakozik az ember után, és vele személyes kapcsolatba akar lépni.
Ignác ezt a személyes kapcsolódást segítette, amikor a saját tapasztalatai alapján precízen felépített lelkigyakorlatokat adta a hozzá forduló laikusoknak.
A jezsuiták máig Ignác lelkigyakorlatos könyve alapján tartják személyesen kísért, csendes lelkigyakorlataikat, Ignác alapján lelkivezetnek, illetve tanítják a lelkivezetést papoknak, szerzeteseknek és laikusoknak egyaránt.
Forrás: freepik.com
Isten vágyakozik utánam. Lelkivezetni azt lehet, aki ugyancsak vágyakozik Isten után. A lelkivezető a személyes találkozást segíti Isten és az ember között, miközben a lelkivezetőt is Isten Lelke vezeti.
Az Isten és ember közötti kapcsolat élő, dinamikus és kölcsönös. Ami újra és újra elvisz Istentől, azok az ember megkötözöttségei, rendetlen ragaszkodásai, vagy akár a jó álcájában megjelenő rossz, mint a túlbuzgóság.
A Szentírásban is találunk példát arra, amikor egy próféta tette csak látszólag szolgálja Istent. Például amikor Illés próféta túlbuzgóságában megöleti a 450 Baál-prófétát. (1Kir 18)
A lelkivezető megkerülhetetlen feladata a folytonos megkülönböztetés segítése: mi az, ami valóban Istenhez visz, és mi az, ami elvisz Tőle?
Másképpen: a mindennapjaimban hol bontakozik bennem, általam az Élet, és mi az, ami sorvasztja az Életet? Hasonlóan: alapvető (alap- és élet-) döntéseim, illetve mindennapos döntéseim vajon az Élet bontakozását segítik-e? Ha kezdetben úgy is tűnik, hogy igen, vajon a döntésem kivitelezése során is az Úton maradok-e?
A lelkivezető feladata az is, hogy segítsen a lelkivezetett imájában megszólaló hangok megkülönböztetésében. Gyakori kérdése a vezetettnek: „ez csak az én fantáziám, vagy valóban Istentől származik?”
Vannak jelek, amelyek segítik a megkülönböztetést:
– Isten nem erőszakos, nem követel – az Ő hangja szelíd, és nem mond ellent önmagának: vagyis nem kér olyat, amely ellenkezik a Szentírással.
– Isten meglep – nem az én gondolati köreimet követi, meghívása azokon kívüli.
– Isten érintésének a nyomán az ember a lelke mélyén teljességet, békét érez.
– Végül: ami Istentől jön, mindig kihív, túlhív a komfortoson. Isten küldetést ad.
Igen. A lelkivezető dolga, hogy a lelkivezetett tapasztalatában a legkisebb rezdülést is észrevegye, ahol valamilyen módon felfedezhető Isten érintése. Ezt a tapasztalatot segít kibontani a lelkivezető: ki az az Isten, aki a vezetettel találkozni akar? Mire hívja, és a vezetett hogyan válaszol neki?
Forrás: depositphotos.com
Joseph de Guibert A lelki élet teológiája című könyvében megkülönböztet szentségi (gyónás), pasztorális (prédikáció, hitoktatás) és spirituális lelkivezetést. Abban az értelemben mindegyik egyforma lelkivezetés, hogy segít(het) visszatérni Isten jelenlétébe.
A gyónás a bűnbánat és bűnbocsánat szentsége. Minél inkább szeretve érzem magam az Úrtól, annál jobban fájnak a bűneim, melyek újra és újra kiszakítanak az Úr közelségéből. Ezeket az Istentől elszakító bűnöket vallom meg a gyónásban, ahol a feloldozásnak a pap által elimádkozott szavai mintegy szentségi jelei Isten cselekvésének, aki a bűneimet eltörli, és megadja kegyelmét annak, hogy amire vágyom, azt élni is jobban tudjam –
mert Isten közelségében csak a magam erejéből nem tudok megmaradni.
A gyónásban és a lelkivezetésben közös, hogy mindkettő segíthet rálátni azokra a megkötözöttségekre, amelyek újra és újra elvisznek Istentől.
A gyónási felkészülésben azonban egy-egy ilyen megkötözöttséget ismerek föl és átélem annak fájdalmát, hogy ez hogyan szakít el életem legfontosabb kapcsolatától – majd a szentség által feloldozást és erőt kapok arra és ahhoz, hogy ismét egészen Istennel éljek.
A lelkivezetés pedig a lelki utam egészére vonatkozik. Alapvetően arra, miként tudok úgy élni, hogy azzá váljak, akinek Isten megálmodott. Vagyis a lelkivezetés fontos témái, mint fentebb is szó volt róla, a döntés (az alapdöntéstől az életdöntésen át a kis döntésekig), a megkülönböztetés és az imádság (kezdetben akár az imádkozás tanítása, később egyre inkább az, hogyan lesz az életem fokozatosan szüntelen imává).
A lelkigondozás és a lelkivezetés közös abban, hogy a segítő/kísérő hívő, az Úrral élő kapcsolatban lévő személy. Az alapvető különbség az, hogy mire irányul a figyelem.
Amikor lelkigondozok, fókuszban a segítséget kérő személy és az ő problémája áll. A cél, hogy a segítséget kérő hozzájusson erőforrásaihoz és megdolgozza elakadásait. Ugyan a lelkigondozó tudatosan spirituális erőtérben dolgozik, de az alapvető kapcsolat, ahol a gyógyító munka is zajlik, a lelkigondozó és a segítséget kérő kapcsolata.
Ezzel szemben, amikor lelkivezetek, a figyelem arra irányul, ami a lelkivezetett és Isten között történik. Az alapvető kapcsolat itt Isten és a lelkivezetett, illetve Isten és a lelkivezető kapcsolata. Lelkivezetőként azokra az apró rezdülésekre figyelek, amit Isten a másikban kezdeményez.
Összefoglalva: a lelkigondozás témája a segítséget kérő problémája, a lelkivezetésé pedig a vezetett és Isten kapcsolata, és ennek megnyilvánulása a vezetett életében.
Forrás: depositphotos.com
Minden vallási hagyományban jelen van a lelkivezető, aki valamilyen formában a Szent közelségében él. A keresztény hagyományban bárki lehet lelkivezető, akinek élő, személyes kapcsolata van Istennel, és képes a másik ember számára teret adni, hogy az odataláljon a maga istentapasztalatához. Ily módon eseti lelkivezetés megvalósulhat két hívő ember alkalmi beszélgetésében is, amikor egyikük segít felfedezni a másikuk életében jelen lévő Istent.
A professzionális lelkivezetést azonban tanulni kell. A lelkivezetés elhívás Isten szőlőjébe, ahol a lelkivezető felelőssége, hogy az Úrral való kapcsolata mindig élő maradjon, eközben ismerje a Szentírást, legyen jártas a teológiában és az emberi lélek működésében.
Nem biztos, hogy a lelkivezető mindenben a vezetettje előtt jár, ennek nem is kell így lennie. Ami azonban alkalmassá teszi a vezetésre/kísérésre, hogy Isten közelségében él – vágyva és nyitottan a szüntelen megtérésre, kitartva a szüntelen, az élete minden területét is átjáró imában.
A jó lelkivezető együtt keresi az Urat a vezetést kérő személlyel, annak nyomán, hogy a vezetett számára mi volt az elmúlt időben az az esemény, ahol legmélyebben otthon érezte magát, ahol leginkább érezte, hogy él – vagyis ahol leginkább megérezte az Úr közelségét. A fókusz mindvégig Istenen van.
Ezzel szemben, ha egy beszélgetésben szabályok betartásának vizsgálata vagy a tanácsadás áll a középpontban, a figyelem már nem Istenre, hanem élettelen előírásokra vagy a lelkivezető saját tapasztalatára irányul. Ami pedig kifejezetten késztessen mindenkit menekülésre, az az, ha a lelkivezető tudja, hogy a vezetettje számára mi Isten akarata.
Előfordul, hogy azzal keresnek meg, segítsek megfejteni, mi Isten akarata a vezetést kérő életének egy döntéshelyzetében. Azt tapasztalom, hogy az ilyenfajta keresés mögött többnyire kétségbeesés is van, ami valahogy így szól: „ha nem találom meg Isten akaratát, elvétem a számomra egyetlen üdvözítő utat”. Ekkor is azt keressük, amit mindig a lelkivezetésben: hogy tapasztaltad meg Istent? Milyen az, amikor beengeded Őt az életedbe?
A lelkivezetés segítségével a vezetett rálelhet magában a saját legmélyebb vágyára, és megélheti, hogy ez nem más, mint Isten vágya őbenne.
Forrás: depositphotos.com
A rendszeres lelkivezetés nagyjából havi találkozást jelent a kísérővel. A rendszeres lelkivezetés abban segít, hogy az életemet mindinkább Istenben éljem. A lelkivezetésnek ez a formája bizonyos értelemben luxus, hiszen kevesen vannak a képzett lelkivezetők, és mivel éveken át kísérnek embereket, igen ritkán szabadul fel náluk hely újabb kísérteknek.
Van olyan vélemény is, hogy aki imádságos életet él, annak nem kell lelkivezető, aki meg nem imádkozik, annak pedig minek…
A jó hír az, hogy aki nem talál állandó lelkivezetőt, az sem marad magára. Van ugyanis egy egyszerre nagyon személyes és mégis igazán közösségi út: az imacsoport. Sokaktól hallottam, hogy
amíg volt ilyen csoportjuk, és hetente összejártak, hogy közös csöndben időzzenek az Úrral, addig megtartottnak érezték az életüket.
Egy ilyen csoportalkalom többnyire az Úr jelenlétébe helyezkedést segítő gyakorlattal kezdődik, majd egy evangéliumi szakasz felolvasása után a csöndben időznek az Úrral 20-30 percet, majd megosztással végződik.
Az imacsoporttal való úton járást megerősíthetik az évente egy-két alkalommal végzett csendes, személyesen kísért lelkigyakorlatok. Az intézményes egyház felgyorsult átalakulásával ezeknek az imacsoportoknak egyre nagyobb jelentőségük lesz, hiszen az Egyház – mint az Istent keresők közössége Krisztusban – azáltal épül, ahogy tagjai haladnak előre az Istennel való kapcsolatuk mélyülésében.
További értékes cikkekért, programokért, tanúságtételekért iratkozz fel havi hírlevelünkre itt!
Élj a cikkünk alatt található támogató lehetőségekkel, kapcsolódj be programjainkba, kurzusainkba és nyerj inspirációt további cikkeinkből!
Forrás: Bízd Rá Magad Média
Képek forrása: freepik.com, depositphotos.com
Szerző: Sólyom Beáta (a Kilátó Ferences Mentálhigiénés és Lelkigondozói Szolgálat szolgálatvezetője és az Ignáci Lelkiségi Központ lelkivezető munkatársa)
Manréza Lelkigyakorlatos Ház
Segítő jelleg: lelkigyakorlat, lelkivezetés
Ajánljuk: fiatal felnőtteknek, felnőtteknek, időseknek, papoknak, szerzeteseknek
Elérhető: Pest megye, online, egész évben rendszeres jelleggel
Jézus Társasága Magyarországi Rendtartománya
Oázis Lelkigondozó és Mentálhigiénés Szolgálat, Oázis - ahol meghallgatnak
Segítő jelleg: lelkigondozás, mentálhigiénés segítség, segítő beszélgetés
Ajánljuk: fiatal felnőtteknek, felnőtteknek, időseknek, családoknak
Elérhető: országos ellátóhely budapesti központtal és Mobil-Oázissal, folyamatosan
Jézus Társasága Magyarországi Rendtartománya
Szent Arnold Lelkigyakorlatos Ház lelkigyakorlatai
Segítő jelleg: ima, lelkigyakorlat, lelkivezetés, lelki nap
Ajánljuk: fiatal felnőtteknek, felnőtteknek, iskoláknak, ifjúsági közösségeknek, közösségeknek
Elérhető: bárhonnan, előre bejelentkezéssel
Isteni Ige Társasága Szerzetesrend
Szív Lelkiségi Központ lelkigyakorlatai
Segítő jelleg: bibliodráma, lelkigyakorlat, lelkivezetés, mozgás és spiritualitás
Ajánljuk: fiatal felnőtteknek, felnőtteknek, időseknek, családoknak, egyedülállóknak, nőknek, hitoktatóknak, közösségeknek, özvegyeknek
Elérhető: Tahitótfalu, egész évben rendszeres jelleggel
Jézus Szíve Társasága
Életrendezés Háza lelkigyakorlatai
Segítő jelleg: lelkigyakorlat
Ajánljuk: fiatal felnőtteknek, felnőtteknek, ifjúsági közösségeknek, közösségeknek
Elérhető: országosan, egész évben rendszeres jelleggel
Jézus Társasága Magyarországi Rendtartománya
Gyakorlatok a Szentlélekben felnőtteknek és kamaszoknak
Segítő jelleg: lelkigondozás, lelkigyakorlat, lelkivezetés, mentálhigiénés segítség
Ajánljuk: kamaszoknak, fiatal felnőtteknek, felnőtteknek, időseknek, ifjúsági közösségeknek, hitoktatóknak, közösségeknek, függőséggel élőknek
Elérhető: Bárhonnan lehet hozzájuk fordulni, vannak rendszeres, előre meghirdetett és igény szerint egyeztetett alkalmak
Szent Ferenc Kisnővérei
Segítő Nővérek-elcsendesedési lehetőség és lelki kísérés
Segítő jelleg: lelkigyakorlat, lelkivezetés, lelki nap
Ajánljuk: fiatal felnőtteknek, felnőtteknek, időseknek, közösségeknek
Elérhető: Csobánka, Budapest, előre egyeztetett igény szerinti helyen és időben
Segítő Nővérek Kongregációja
ELZA- lelkigyakorlatos és zarándokházak
Segítő jelleg: lelkigyakorlat, lelkivezetés, zarándoklat
Ajánljuk: iskoláknak, ifjúsági közösségeknek, hitoktatóknak, közösségeknek
Elérhető: online, folyamatosan
Magyarországi Szerzeteselöljárók Konferenciáinak Irodája
Weboldalunk olyan megoldásokat (feltétlenül szükséges, valamint statisztikát támogató sütik) használ, melyekkel a jobb szolgáltatás érdekében elemzi a weboldal forgalmát, és személyre szabottabb élményt kínál. A részleteket megtalálod az Adatkezelési tájékoztatónkban. Jó böngészést kívánunk!
Feltétlenül szükséges sütik
A weboldalon működő szolgáltatásokhoz szükséges.
Statisztikához használt sütik
Ezeket a sütiket arra használjuk, hogy információkat gyűjtsünk weboldalunk forgalmáról webhelyünk használatának elemzéséhez. Ezek a nyomkövető és teljesítménnyel kapcsolatos sütikkel összegyűjtött információk egyetlen személyt sem azonosítanak.