Az adománygyűjtés az a folyamat, amelynek során egy konkrét, a közösség számára hasznos, jótékony cél érdekében adományokat kérnek magánszemélyektől, cégektől. Bár a nonprofit* adománygyűjtésről leginkább a pénzbeli hozzájárulások jutnak eszünkbe, adományozni termékek, szolgáltatások, de akár idő, például önkénteskedés formájában is lehet.
A nonprofit szervezetek számos módszerrel folytatnak adománygyűjtést, mely a szervezet átfogó bevételszerzési stratégiájának lényeges eleme. A rendszeres adománygyűjtés teszi lehetővé számukra, hogy felhívják a figyelmet az általuk képviselt ügyekre, kapcsolatokat építsenek ki a támogatóikkal, és biztosítsák a programjaik és szolgáltatásaik fenntartásához szükséges forrásokat. A bizdramagad.hu portál működéséhez is megtalálhatod, hogy küldetésünket milyen módokon lehet támogatni.
Számos olyan országos kezdeményezést ismerünk, amelyek az elmúlt években teljes mértékben beépültek az életünkbe, ismertek és elismertek. Különösen a karácsonyi időszakban találkozhatunk ezekkel a kampányokkal, ugyanakkor a szervezetek működése szempontjából a folyamatos és nem csupán kampányszerű támogatás lenne a leghasznosabb.
A hazai szervezetek előtt még nagyon hosszú út áll a tekintetben, hogy össztársadalmi szinten az adományozás kultúrája megerősödjön. Sokan ugyanis szkeptikusak például a tekintetben, hogy mire fordítják az adományukat, sokak szemében egyszerű kunyerálásnak tűnik és a szervezetek ezeket a sztereotípiákat csak hosszú, kitartó munkával, transzparens működéssel, jól megfogalmazott célokkal, azok hatékony megvalósításával és kommunikálásával tudják ledönteni.
Ahhoz, hogy hatékony adománygyűjtő kampányt szervezzetek, az alábbiakra érdemes nagyobb figyelmet fordítani:
1. Egyértelműen kommunikáljátok, mi a gyűjtés CÉLJA!
Először azt kell végiggondolni, milyen tevékenységre, mely szolgáltatásotokra, vagy éppen működésre, irodabérletre, eszközbeszerzésre van a legnagyobb szükségetek. Nagyon fontos, hogy konkrét célt tűzzetek ki. Pont a társadalmi prekoncepciók miatt nem elég annyit mondani a kampány során, hogy “támogassatok bennünket”, konkrétan meg kell fogalmazni miért, mire kéritek az adományt. Például fogyatékkal élő gyermekeket fejlesztünk és egy konkrét, 1,2 millió forintos fejlesztő eszköz beszerzésére gyűjtünk. A cél pontos meghatározása az első, vagy inkább a nulladik feladat a kampánytervezés során.
2. Milyen gyakorisággal kéritek a támogatást?
A kampány során azt meg kell határoznotok és egyértelműen kommunikálni, hogy egyszeri vagy rendszeres adományokra lenne szükségetek. Ez utóbbinál a szervezet működési költségeire, hosszabb távú célkitűzéseire vagy akár folyamatos, nagyobb volumenű projektjeinek támogatására is gyűjthettek.
3. Mennyi adományra van szükségetek?
Azért nagyon fontos, hogy konkrétan meghatározzátok az elérni kívánt összeget, mert ez a kommunikáció fontos eleme is. Például, ha a kampány ideje a vége felé jár, de még sok pénz hiányzik, érdemes ezt is hangsúlyozva megszólítani a potenciális adományozókat. Ha sikerült jóval a határidő előtt összegyűjteni a pénzt, akkor pedig azt, hogy a különbözetet hogyan kívánjátok felhasználni. Az utókommunikációban fontos minél konkrétabban beszámolni arról, hogy mire költöttétek el.
4. Kiktől várjátok az adományokat?
Mint minden kampányban, adománygyűjtésnél is minél pontosabban meg kell határoznotok, hogy kiktől is várjátok elsősorban az adományokat.
Például az adó 1%-ot a magánszemélyek adhatják, így érdemes feléjük kommunikálni.
Ha vállalkozásoktól kértek hozzájárulást – egyedi támogatást, vagy rendszeres adományt -, akkor pontosan meg kell határoznotok, hogy mikor, mennyit és milyen formában kértek. Miért őket kerestétek meg, vagy milyen kapcsolódási pontokat gondoltok, amiben érdemben a szervezetetek is adni tud a cégnek valamit.
Olyan vállalkozásokat érdemes felkutatni és megkeresni, akiről tudjátok, hogy a társadalmi felelősségvállalási céljaik kapcsolódhatnak a ti küldetésetekhez vagy konkrét megkeresésetekez. Így ugyanis az a reklám, hogy benneteket támogatnak valóban releváns lesz az ő számukra is. Minél jobban ismeritek a célközönségeteket, annál hatékonyabban tudtok velük kommunikálni.
5. Időzítés
A kampány időzítése nagyon fontos. Egyrészt figyelni kell a nagyobb reklámzajra, ahol könnyebben elveszhet a “hangotok” és így az adománykérésetek is, másrészt vannak kiemelt időszakok (például az adventi időszak), amikor nagyobb eséllyel és érzékenységgel fordulnak a segítő szervezetek felé az emberek vagy a vállalkozások. Érdemes korábbi kampányaitokkal vagy tevékenységetekkel összekötni, nagyon hatékony, ha valamilyen széles körben ismert aktualitással kötitek össze vagy például egy világnaphoz kapcsoljátok.
6. Költségvetés és adózás
Költségektől az adománygyűjtés során sem mentesültök. Hiszen a kampány résztvevőinek bére fennáll, az esetleges szakértők vagy a kommunikációban együttműködő influenszerek reklámköltségek lesznek. De, ha egy adománygyűjtő batyus partyt szerveztek, annak is lesznek költségei. És számolni kell járulékokkal, az adománygyűjtő felületek banki költségeivel vagy éppen az adókkal.
Az adomány fogalmát eltérően értelmezi a TAO tv. az ÁFA tv. és a civil törvény. A civil törvény meghatározása a legtágabb ezek közül. Kérjetek mindenképpen szakmai segítséget a témában!
A költségeket minél pontosabban járjátok körbe és inkább tervezzétek felül, mintsem, hogy azért kelljen idő előtt abbahagyni a kampányt, mert kimaradt a tervezésből egy-egy költségsor. Ha először csináltok ilyet, érdemes szakértőt felkérni (például, ha rendezvényt szerveztek, kérjetek fel egy rendezvényszervezőt, aki tud ebben segíteni, tisztában van a kapcsolódó jogszabályokkal, adózási és engedélykötelezettségekkel vagy érdeklődjetek más szervezeteknél jó gyakorlatokról).
7. Kommunikáció
Hatékony kampány nem képzelhető el transzparens és figyelemfelkeltő kommunikáció nélkül, ezért erre nagy gondot kell fordítani a tervezés és megvalósítás során. Ahogy fentebb is megemlítettük már, mind a célunk aktualitása és fontossága, mind a célcsoport felé szánt üzenetek és kommunikációs módszerek, eszközök megválasztása, mind az utókommunikációs beszámolók tekintetében.
A kampány során végig intenzíven kell kommunikálni, minél több felületen, “minden hangszeren játszani kell”. Gyorsan le kell reagálni a kérdéseket, megkereséseket. Ha nagyon sok azonos kérdés érkezik, akkor azt rugalmasan be kell építeni a kommunikációs üzenetekbe stb. Nyilván a meglévő kampány költségvetés alapvetően határozza meg, meddig ér az a bizonyos takaró, amíg kiadások tekintetében nyújtózkodhattok, ezért is fontos, hogy a célcsoportotoknak a legmegfelelőbb csatornán közvetítsétek az üzeneteteket.
A közösségi média is jó terep, itt viszont számolni kell azzal, hogy hosszú távon lehet eredményeket elérni. A marketingkommunikációban van egy olyan ökölszabály, mely szerint minimum 7 “érintés” kell ahhoz, hogy valakit az érdeklődéstől eljuttassunk kommunikációnkkal a vásárlásásig, ez esetben az adományozásig.
8. Módszerek, eszközök
Az adománygyűjtésnek sokféle módozata van és a szervezetek a szerint választják ki a legjobbat, hogy az adott célnak melyik a legmegfelelőbb. Fontos, hogy az adott kampánnyal a lehető legnagyobb merítésben érjék el a releváns célközönséget, a leghatékonyabban használják a forrásaikat (pénzráfordítás, munkaerő és idő) és hogy egyúttal szervezetük ismertségét és elismertségét is növeljék.
a) Események
Az adományszerző események lehetnek online vagy személyesek. A leggyakoribbak a gálák, partyk, családi napok, kávéházi esték, előadások, partnertalálkozók stb.
b) Online adománygyűjtés
Online adományok gyűjtéséhez szükség van egy weboldalra validált kártyás fizetési felülettel, szabályzatokra (például adatkezelési szabályzatra).
c) Prospektus, e-mail, képeslap
Ebben az esetben levélben vagy személyesen keressük fel a potenciális támogatókat annak érdekében, hogy egyszeri vagy rendszeres pénzadományt biztosítsanak szervezetünk számára.
d) Vállalati támogatások kérése
A vállalat marketingbüdzséjéből származó támogatások biztosításában a vállalkozás is érdekelt, amelyért cserébe jellemzően támogatói reklámot, megjelenési lehetőséget, eseményen való részvételi lehetőséget kapnak.
e) Konkrét eszközbeszerzés
Konkrét eszközbeszerzésre is lehet kampányt szervezni. Sokszor tanácsadásra, irodahelyiségre, autóra vagy éppen nagyobb értékű eszközre van leginkább szüksége a szervezetnek, így nem pénzt, hanem eszközöket kérnek akár célzottan gyártó, forgalmazó vállalkozásoktól.
f) Követes adománygyűjtés
A követes adománygyűjtés szintén egy újkeletű adományszerzési lehetőség. A követes gyűjtés lényege, hogy nem maga a szervezet gyűjt adományokat, hanem a hozzá közel álló, elkötelezett embereket kérik fel, hogy képviseljék az ügyet, kampányoljanak és gyűjtsenek adományokat a szervezet javára barátaik, ismerőseik körében.
9. Erőforrások
A tervezés során a legjobb barátotok lesz a határidőnaplótok. Fontos, hogy a teljes kampányt előre lemodellezzétek időben is, mire mennyi időre van szükség. Határozzátok meg minél konkrétabban a folyamatokat, jelöljetek ki felelősöket, akiknél összefutnak a szálak és be tudnak avatkozni, ha adhoc változtatás szükséges. Mindenképpen kell egy ember, aki a karmestere lesz a kampánynak és össze tudja egyeztetni a feladatokat, határidőket, erőforrásokat.
A klasszikus 80/20%-os marketingszabály itt is igaz, az előkészítési feladatok viszik el a teljes kampány munkaigényének 80%-át, a lebonyolítás pedig 20-at.
10. Értékelés és visszacsatolás
A kampány lezárását követően mindenképp vegyétek számba a tapasztalatokat, minden pozitív megoldás megalapozza a következő kampányotokat és minden negatívból tanulni tudtok. És amit semmiképpen se felejtsetek el: utókommunikációban köszönetet mondani az adományozóknak, a befolyt összeg felhasználása után pedig bemutatni, pontosan hogyan hasznosultak az adományok. Ez nagyon fontos a hosszú távú bizalom kiépítése és a stabil adományozói közösség kialakítsa miatt.
+1. Imádkozzatok a kampány sikerességéért, a csapatért, aki beleteszi szívét-lelkét-munkáját, az adományozókért, az ügyben megsegítettekért és azért, hogy lélekben is gazdagítson benneteket!
* A nonprofit szervezet olyan vállalkozás, szervezet, amelyet nem profitszerzés céljából hoztak létre, hanem valamilyen társadalmi szükséglet kielégítésére.
Felhasznált források: https://www.nonprofit.hu/tudastar/Adomanygyujto-kampany-tervezese
További értékes cikkekért, programokért, tanúságtételekért iratkozz fel havi hírlevelünkre itt!
Élj a támogató lehetőségekkel, kapcsolódj be programjainkba, kurzusainkba és nyerj inspirációt további cikkeinkből!
Forrás: Bízd Rá Magad Média
Képek forrása: freepik.com
Szerző: Csabai Hajnalka
Weboldalunk olyan megoldásokat (feltétlenül szükséges, valamint statisztikát támogató sütik) használ, melyekkel a jobb szolgáltatás érdekében elemzi a weboldal forgalmát, és személyre szabottabb élményt kínál. A részleteket megtalálod az Adatkezelési tájékoztatónkban. Jó böngészést kívánunk!
Feltétlenül szükséges sütik
A weboldalon működő szolgáltatásokhoz szükséges.
Statisztikához használt sütik
Ezeket a sütiket arra használjuk, hogy információkat gyűjtsünk weboldalunk forgalmáról webhelyünk használatának elemzéséhez. Ezek a nyomkövető és teljesítménnyel kapcsolatos sütikkel összegyűjtött információk egyetlen személyt sem azonosítanak.