Amikor nehéz az iskolatáska…

Ismét becsöngettek az iskolákba, nekilendültek gyerekek és szülők egyaránt az új tanévnek. Volt, akit az új osztály, egy új közösség, mást pedig a régi barátok és megszokott környezet várt, de mindenképpen egy új szakasza indult el az életünknek.
Szülőként reményekkel telve küldjük iskolába a gyermekeinket. Gondosan előkészítjük a ruhákat, bepakolunk az iskolatáskába, elkészítjük az uzsonnát. Próbáljuk mindenre felkészíteni őket, majd egy utolsó puszi a suli előtt (ha még engedi ?) és már rohannak is a társaikhoz.
Persze, amint a gyermekünk először lép be az iskola kapuján, millió gondolat cikázik bennünk, különösen, ha először hagyjuk ott az iskolában.
- "Vajon tetszeni fog nekik az iskola?"
- "Talál majd új barátokat?"
- "Jól meglesz vajon majd nélkülünk is?"
A kihívások, amelyekkel iskoláskorukban találkoznak, felkészíti őket az életre. De van, hogy olykor ez egy kicsit döcögősebben megy, mint ahogy azt gondoltuk volna. Mit tehetünk?
Melyek a leggyakoribb nehézségek, amelyeken a gyermekeinket át kell segítenünk?
Tény, hogy nagyon más lehet az iskolakezdés a tekintetben is, hogy vajon a lurkó, mennyire várja már. Lehet, hogy tele van nyári élményekkel és minél hamarabb meg akarja osztani a társaival, hiszen, hiányoznak már a barátok. Lehet, hogy szívesen megy és várja a felsőbb osztályba lépést, de az is előfordulhat, hogy még nagyon szeretné folytatni a gondtalan nyaralást, vagy akár szorongással és nehezen indul útnak az első nap reggelén.
Amikor kifogyunk a motivációból…
A motiváció fenntartása nem csak az iskolakezdésnél, de folyamatosan nagyon fontos. És nem csak akkor, amikor a továbbtanulás miatt erre különösen is figyelni kell. Az iskola kiemelt feladata, hogy kinyissa a világot a gyerekek számára, hogy valami iránt elkezdjenek érdeklődni.
Ha azonban megcsappan a motiváció az a hangulatukra, az iskolában töltött időre, a környezetében élőkkel való kapcsolataira is ki tud hatni. Ebben a folyamatban fontos, hogy a kisiskolás gyermekek minél többet megtudjanak önmagukról, saját működésükről. Egyéni erőforrásaikra támaszkodva leljék meg a saját útjukat.
Ez nem mindig könnyű feladat és olykor érdemes szakértőt, coachot is bevonni, aki segít feltérképezni a gyermek erősségeit és fejlesztendő területeit, valamint reális célokat kitűzni, motivációt szerezni, illetve motiválni saját magát és szükség esetén segítséget kérni. Ha ebben hiteles segítőt keresel, a Bízd Rá Magad jó gyakorlatai között szerepel a váci Motiváció Képzési Központ, ahol támogatást kaphattok a motivációvesztés elkerüléséhez, többek között a Kid's Skills program segítségével.
Kimondottan a kamasz lányokat szólítja meg a Pure személyiségfejlesztő program, ahol élményszerűen foglalkoznak a kamaszkori válaszkeresés témáival, jövőképükkel, önismeretük fejlesztésével. Szemléletmódjukat a fejlődésközpontúság, a közösségi gondolkodás és az Istentől kapott emberi méltóság határozza meg. Az Anya-lánya és Apa-lánya alkalmaikon keresztül a szülők is részesei lehetnek a programnak.
Céljuk olyan minőségi idő teremtése a lányoknak és szüleiknek, mely során kapcsolatuk elmélyülhet, az alkalmon közösen szerzett élmény pedig jó alapul szolgálhat a későbbi beszélgetésekhez. A 2023/2024-es tanévben először októberben indul két műhely-sorozatuk, melyek Budapesten és Debrecenben is elérhetőek. Érdemes minél előbb jelentkezni!
Oldjuk fel a szorongásokat!
A megfelelő/otthon elvárt/önmaguktól elvárt érdemjegy kiérdemlése olyan stresszhelyzet, amelyet minden gyerek megtapasztal. Sajnos manapság már a kisiskolások is érzik azt a nyomást, ami korábban inkább a felsőbb osztályokban és a középiskolásoknál volt jellemző. De szeparációs problémákat okozhat az elszakadás élménye is, legyen szó egy elsős kisiskolásról, vagy kollégiumba költöző kamaszról, és ezt tetézheti, ha nem talál barátokra, nem ért szót a társaival, esetleg egyedül kell egy már összeszokott közösségbe beilleszkednie.
Emiatt pedig az iskolai éveket átjárhatja a szorongás, és az ilyen helyzetekre szülőként muszáj nagy figyelmet fordítanunk. Ha azonban nem találunk ehhez tartós feloldást, érdemes például a budapesti Szakajtó szakmai közösségéhez fordulni. Kicsiknek és nagyobbaknak egyaránt szerveznek olyan játékos és művészetterápiás foglalkozásokat, ahol a gyermek megtanulja feloldani a szorongásait, hogy önfeledten élje meg az iskolai mindennapokat, azok kihívásait, stresszhelyzeteit is.
A pozitív kommunikáció ereje
Új diáknak lenni nem könnyű és az ilyen helyzetben is nagy segítséget jelenthet a gyermekednek olyan új kommunikációs technikák elsajátítása, amelyek a kapcsolatok kialakításában, fejlesztésében tudják őt támogatni. Ilyen a Gordon-módszer is, amely világszerte családban, iskolákban és munkahelyeken is egyaránt használható kommunikációs eszközeivel, pl. az értő figyelm és én-üzenetek használatával segíti elő a konfliktusok megelőzését, megoldását.
Amikor a szülőnek is elkél a segítség
Aligha van olyan szülő, különösen, ha nagycsaládosként sok gyerkőcöt terelget nap mint nap, akinél nem sejlenek fel a krónikus fáradtság, a kiégés, a folyamatos megfelelni akarás nehézségei. Néhány zseniális anyuka, a Nagycsaládos Harcművészet trénerei idén szeptemberben Miskolcon, októberben pedig Budapesten is indítanak asszertív kommunikációs tréningeket, ahol édesanyaként megtanulhatjuk mit és hogyan lehetne másként, kicsit jobban csinálni a gyermekünkkel, a párunkkal, a szüleinkkel.
Az élet állandó változásában nagy szükségünk van mind a stresszhelyzetekkel való megküzdési stratégiákra, mind pedig a rezilienciára. A FeSzülőkből RugAnyók tréningsorozat ebben szeretne az anyukák segítségére lenni.
Sokszor elbizonytalanodunk számos nevelési kérdés kapcsán, így mindenképp érdemes elmenni Pécsi Rita előadásaira, melyek mindig üditően hatnak, miközben elképesztő módszertani tudás és a legmodernebb kutatások állnak mögötte.
A szülők válása után is nagyon elveszettnek érezhetik magukat a gyermekek, és bizony a szülő sincs könnyű helyzetben, miközben igyekszik egyedül helytállni, megküzdeni a bizonytalansággal, hogy hogyan fogja tudni ezt túlélni, s mi lesz közben a gyerekeivel. A legközelebb szeptember végén induló AVE kurzuson a frissen (5 éven belül) elvált szülőknek nyújtanak támogatást, hogy hitük segítségével és a közösség megtartó erejével sikerüljön minél előbb újra talpra állni és ismét békés, derűs szülei lehessenek gyermekeiknek.
A kortárs közösségek megtartó ereje
A közösség megtartó ereje vitathatatlanul az egyik legfontosabb támogatás a fiatalok számára. Egy jó közösség, baráti kör erős bázist jelent a gyerekek minden életszakaszában és abszolút jelentőséggel bír a családi kapcsolataik mellett. Jó, ha szülőként és fiatal kamaszként egyaránt ismerjük a lehetőségeket, hogy milyen közösségek felé fordulhatunk.
Világszerte talán az egyik leghíresebb ifjúsági közösség a cserkészet. Több mint 200 országban 50 millió cserkész dolgozik egy közös célért: segíteni a gyermekeket és fiatalokat, hogy aktív és elkötelezett felnőttekké, felelős állampolgárokká váljanak. A több mint 14 ezer fős Magyar Cserkészszövetség (MCSSZ) nevelési módszerének lényege a teljes emberben való gondolkodás, természetesen játékos, korosztályhoz igazított módon.
A Szalézi Ifjúsági Mozgalom kifejezett célja, hogy a fiatalokat összefogja, közösséget kovácsoljon belőlük. Egészen kisiskolás kortól lehetőség van részt venni a különböző programjaikon. A kisebbeknek táborokat, játéknapokat szerveznek, a kamaszoknak pedig lelkigyakorlatokat, közösségi alkalmakat, keresztény táborfesztiválokat.
Hasonlóan a Váci Egyházmegye Mente Missziójához, mely programjait a plébániákon a kisiskolás korú gyerekek közösségi keresztény életre való játékos felkészítése jegyében tartja meg.
A Szentjánosbogár közösségben komolyabb témákkal foglalkozó ifjúsági lelki napokat szerveznek a nagyobbaknak, valamint a Szentjánosbogarak vezetőképzőkön, évközi klubokon, programokon, bálokon, métabajnokságon is részt vehetnek.
Hátrányos helyzetben
Magyarországon évente több ezer gyerek marad ki az iskolából a tartós betegsége miatt. Ők gyakran teljesen elszigetelődnek a társaiktól és sokszor egyedül kell megküzdeniük a tananyaggal, a vizsgáikkal. A kórházi gyógyulásuk és az azt követő rehabilitációs időszak hónapokig, akár évekig is eltarthat. A KórházSuliban önkéntes egyetemisták bevonásával segítenek nekik a tanulásban.
Hasonló elszigeteltséget élhetnek meg az autizmussal élő gyermekek is. Az eltérő fejlődésük miatt, az érzékszerveik vagy túlságosan érzékenyen reagálnak a külső ingerekre, vagy éppen nem kellően érzékenyek ezekre. Emiatt pedig nehezen teremtenek kapcsolatot a környezetükkel.
A Magyarok Nagyasszonya Ferences Rendtartománya 1999 óta működteti a gyöngyösi Autista Segítő Központot, mely egyedülálló és komplex módon tudja segíteni az autizmussal élő gyermekeket, fiatalokat és az őket nevelő szülőket.
A Reménykörben a speciális szükségletű gyermekeknek rendszeres bibliaórákat tartanak jelnyelven, a siket iskolában és a nagyothallók iskolájában pedig hitoktatás zajlik.
A budaörsi Manóházban pedig azokat a gyerkőcöket várják, akiknek játékos fejlesztésre és önbizalmuk megerősítésére van szükség. A főbb fejlesztési irányok: TSMT- nagymozgás és finommozgás fejlesztés, csapatmunka, önbizalom, énkép, önállóság.
A halmozottan hátrányos helyzetű, főként roma származású családokkal foglalkozik az Elfogadlak Alapítvány. Van programjuk gyerekek, fiatalok és felnőttek számára is. Legfőbb céljuk, hogy az evangélium örömhírére rátaláljanak és közben a hátrányos helyzetükből fakadó nehézségeket is kompenzálni lehessen.
Az iskola a gyermekek tanulmányi életének, kortárs közösségi kapcsolatainak kiindulópontja. Ahogy nőnek, egyre bonyolultabb helyzetekkel találkozhatnak. Fontos, hogy szülőként rendíthetetlenül érdeklődjünk minden nap a gyerkőcöktől, akkor is, ha a „Milyen napod volt ma az iskolában?” kérdésre csak azt meséli el, mi volt az ebéd. Érdeklődjünk a tanulmányai mellett a baráti kapcsolatairól, nehézségeiről, örömeiről és vegyünk részt aktívan az iskolai életében is!
További értékes programokért, cikkekért, tanúságtételekért iratkozz fel havi hírlevelünkre itt!
Forrás: Bízd Rá Magad Média
Szerző: Csabai Hajnalka
Kép forrása: Freepik