Jelen írásunkban a szentségimádásról szólunk, mint találkozásról. Illetve arról, hogy hogyan is éljük meg ezt a találkozást.
A szentmisén a papi szolgálat által átváltoztatott kenyér és bor tehát hitünk szerint valóban Krisztus testévé és vérévé válik. Ez a lényegi átváltozás pedig számunkra objektív valóság. Nem függ a jelenlévők hitétől vagy annak minőségétől. A Jézussal való találkozás tehát objektíve megadatik azok számára, akik részt vesznek a szentmisén.
Az átváltoztatott szentostya, Krisztus testének magunkhoz vétele a mise alatt azonban bizonyos feltételekhez van kötve. Egyszeri alapos felkészülésnek (elsőáldozás), illetve az adott szentmise alkalmával pedig lelkiismeretvizsgálatnak és ha szükséges elvégzett szentgyónásnak kell megelőznie. Ez tehát az Oltáriszentségben jelenlévő Jézussal való legfontosabb találkozásnak a módja.
A szentségimádás azonban tartogat számunkra egy másik szintén fontos lehetőséget a találkozásra. Az átváltoztatott oltáriszentséget, Krisztus Szent Testét szintén régi hagyomány szerint őrizzük katolikus templomainkban. Ezt a jelenlétet elsősorban a betegek oltáriszentséggel való ellátása indokolta. Később azonban fontossá vált a Jézussal való találkozásnak ez a módja: imádság az őrzési hely, latin szóval tabernákulum, illetve az azt hordozó oltár előtt.
Ennek az imádságnak számtalan formája létezik. Elsősorban a zsolozsma, az egyház ősi zsoltárimádsága, másodsorban a sok más imaforma, ami a századok során alakult ki a keresztény nép körében: litániák, rózsafüzér, keresztút és egyéb elmélkedések, ájtatosságok.
A keresztények mindig tudatában voltak annak, hogy a templomban vagyis az oltáriszentség jelenlétében végzett imának különös fontossága, mélysége, intenzitása van számunkra. Szintén az egyházi hagyomány és a hívek tapasztalata adta, hogy egyre többször a kihelyezett oltáriszentség előtt is végeztek imákat. Ez pedig azt jelenti, hogy a szentostya nem egy zárt edényben, illetve az oltárszekrényben marad, hanem egy díszes, erre a célra készült úrmutatóban kerül kihelyezésre. Az úrmutató latin neve monstrancia és az oltárra, illetve annak legfelsőbb részére, a trónusra rakják ki a szolgálattevők. Az ilyen módon végzett imák tehát egyre jobban hangsúlyozták Jézus jelenlétét a kihelyezett látható, szemlélhető szentostyában.
A szentségimádás tehát elsősorban ebből a belső igényből és szükségletből született: minél intenzívebb módon megtapasztalni Jézus jelenlétét templomainkban.
Ez az igény azonban lelki jellegű és eredetű. Sokkal mélyebbről fakad, mint valami praktikus, esetleg történelmileg kialakuló szükséglet. Meggyőződésünk, hogy az ember szívének legmélyebb vágya a teremtőjével, megváltójával való személyes, szívbéli találkozás. Ez a vágy nyer egyfajta beteljesedést tehát a szentségimádásban. Ennek az imának is természetesen több formája létezik. Ezek a formák is rögzítve lettek az egyes szertartás vagy imakönyvekben.
Jelen írásunkban azonban a csendben megélt szentségimádásra, csendes imára próbálunk figyelni. Az előbb az Istennel való mély találkozás vágyát húztuk alá, amely minden ember szívében él, akkor is, ha ez nem mindenkinél válik tudatossá. A másik egyre inkább erősödő szükséglet napjainkban a csenddel kapcsolatos. Oly sok zaj és zajforrás vesz körül bennünket, hogy amikor csendes környezetben vagyunk, pláne, ha ez a természetben történik velünk, a szívünk mélyéről fellélegzünk. Ilyenkor nem csak a friss levegő járhat át bennünket, hanem a csend alapvetően fontos közege, gyógyító hatása. Léteznek a csendes szobák is, melyekben hallásvizsgálatokat, illetve a hanggal kapcsolatos kísérleteket végeznek. Itt szinte fájhat is a csend nekünk.
Amikor a csendes szentségimádásról beszélünk, akkor nem ilyen mesterségesen előállított, szinte “vegytiszta” csendre gondolunk. A csendes imádás elsősorban találkozás számunkra lelkünk és egész lényünk alkotójával, teremtőjével. Isten számunkra az élet forrása, aki úgy teremtett meg bennünket, hogy képesek legyünk a vele való találkozásra, sőt mély együttlétre, egyesülésre. Ehhez azonban szükségünk van megtanulni az elcsendesedést. Testünk, lelkünk megnyitását az isteni jelenlétre, jóságra, szeretetre. Ez valóban egy tanulási folyamat, akkor is, amikor tudjuk, hogy a Jóisten jelenléte néha látszólag minden előkészület nélkül is igen intenzív módon lephet meg bennünket. Az ilyen váratlan és gyors találkozások, Istennel azonban ritkán adatnak meg és arra szolgálhatnak, hogy helyet és időt adjunk életünkben a rendszeres, mély istenkapcsolatnak.
Az elcsendesedésben több dolog is segíthet bennünket. Üdvös lehet távol tartani magunkat a zajforrásoktól, amennyiben a környezetünk ezt lehetővé teszi. Keressük azt a bizonyos “zárt ajtó mögött”-i intimitást, csendet, amiről Jézus beszélt az evangéliumban az ima kapcsán.
A csend szeretete, keresése és megélése nem egyszerű és könnyű feladat számunkra. Ha legyőztük a túlzott aktivitás miatt nehezen megtalálható idő és hely megtalálásának nehézségét, akkor idővel ráérezhetünk a kiüresedés érzésére, megtapasztalatására. Az ide vezető út nem egyszerű, hiszen meg kell küzdenünk a túl sok és állandóan bennünk zakatoló gondolatok sokaságával. Amikor azonban az ürességet is megéljük, akkor az már közelíthet bennünket az igazi szívbéli megnyíláshoz, ahhoz, hogy Krisztus teljes önátadásából, kiüresedéséből is megérthessünk, megélhessünk valamit.
A csendes ima közben arra figyelünk, hogy az aktuális gondolatainkat félretegyük. Az imára szánt időt nem elmélkedéssel, gondolkodással és esetleg tervezéssel töltjük. Ha próbálunk a jelenben maradni, az segít bennünket az Istenre való megnyílásunkban.
Ez az üresség a mi imánkban azonban soha sem lehet öncélú. Nem saját semmiségemet akarom tehát megélni, hiszen mindig megmaradok Isten teremtményének végtelen méltóságában.
Önmagamat tehát Isten tekintetében tudom látni, aki mindig és minden élethelyzetben, gondommal, bajommal, bűnömmel együtt értékesnek és szeretetre méltónak talál engem.
Ő alkotott engem testemmel, lelkemmel és élettörténetemmel együtt. Ismer jól engem. A lényeg tehát nem az üresség tapasztalatának a megélése, hanem a teljesebb megnyílás Isten jelenlétére és az ő Szentlelke végtelen sok adományának elfogadására.
Az ima csendje tehát segít bennünket abban, hogy az imádás, szentséglátogatás idején jobban tudjunk Istenre figyelni. Ennek a figyelemnek a tanulása, az erre való készség azonban egyre inkább velünk lesz majd az imádság idején kívül is. A legkülönfélébb élethelyzetekben is tapasztalhatjuk majd a csendes imádás gyümölcseit. Felfedezhetjük, Isten jelenlétét olyan helyeken vagy kapcsolatokban, ahol eddig nem gondoltunk rá. Megtanulhatjuk a csend szeretetét, megélését olyan helyzetekben, ahol esetleg a túlzott vagy túl gyors, netán elhamarkodott reakció volt ránk a jellemző.
Az Istennel való találkozás tehát átalakít bennünket. Jobb emberré, hitelesebb kereszténnyé tesz minket. Ezekre az adományokra mindannyiunknak nagy szükségünk van.
Rövid elmélkedésünk végén hadd szerepeljen a missziós dimenziója az imádságnak. Bármely formája alkalmasabbá tesz bennünket, hogy másoknak tanúságot tegyünk Istenről és a vele való kapcsolatunkról. Arról, hogy hogyan tette még értékesebbé, gazdagabbá életünket ez a felfedezés és az ebből fakadó elmélyültebb imaélet. Azon felül, hogy nagyobb türelemmel és megértéssel tudunk embertársaink felé fordulni, olyan igazságról is tudunk nekik beszélni, amely nyitva áll minden Istent kereső ember előtt.
Ha valaki bővebben szeretne a témáról hallani, szívből ajánlom neki Dr. Fábry Kornél püspök atya szentségimádásról szóló videó sorozatát, a Szentségimádás iskoláját!
További értékes cikkekért, programokért, tanúságtételekért iratkozz fel havi hírlevelünkre itt!
Élj a cikkünk alatt található támogató lehetőségekkel, kapcsolódj be programjainkba, kurzusainkba és nyerj inspirációt további cikkeinkből!
Forrás: Bízd Rá Magad Média
Képek forrása: freepik.com, depositphotos.com
Szerző: Szeidel Péter
Manréza Lelkigyakorlatos Ház
Segítő jelleg: lelkigyakorlat, lelkivezetés
Ajánljuk: fiatal felnőtteknek, felnőtteknek, időseknek, papoknak, szerzeteseknek
Elérhető: Pest megye, online, egész évben rendszeres jelleggel
Jézus Társasága Magyarországi Rendtartománya
Szív Lelkiségi Központ lelkigyakorlatai
Segítő jelleg: bibliodráma, lelkigyakorlat, lelkivezetés, mozgás és spiritualitás
Ajánljuk: fiatal felnőtteknek, felnőtteknek, időseknek, családoknak, egyedülállóknak, gyermeküket egyedül nevelőknek, hitoktatóknak, özvegyeknek
Elérhető: Tahitótfalu, egész évben rendszeres jelleggel
Jézus Szíve Társasága
BALAKAT 50 órás ifjúsági szentségimádás
Segítő jelleg: ima, szentségimádás
Ajánljuk: kamaszoknak, fiatal felnőtteknek, ifjúsági közösségeknek
Elérhető: Veszprém vármegye, Balatonfűzfő, évente egy hosszú hétvége, mely mindig június utolsó hétvégéje
BALAKAT Munkacsoport - Balatonfűzfői Római Katolikus Plébánia
Életrendezés Háza lelkigyakorlatai
Segítő jelleg: lelkigyakorlat
Ajánljuk: fiatal felnőtteknek, felnőtteknek, ifjúsági közösségeknek, közösségeknek
Elérhető: országosan, egész évben rendszeres jelleggel
Jézus Társasága Magyarországi Rendtartománya
Gyakorlatok a Szentlélekben felnőtteknek és kamaszoknak
Segítő jelleg: lelkigondozás, lelkigyakorlat, lelkivezetés, mentálhigiénés segítség
Ajánljuk: kamaszoknak, fiatal felnőtteknek, felnőtteknek, időseknek, ifjúsági közösségeknek, hitoktatóknak, közösségeknek, függőséggel élőknek
Elérhető: Bárhonnan lehet hozzájuk fordulni, vannak rendszeres, előre meghirdetett és igény szerint egyeztetett alkalmak
Szent Ferenc Kisnővérei
Segítő Nővérek-elcsendesedési lehetőség és lelki kísérés
Segítő jelleg: lelkigyakorlat, lelkivezetés, lelki nap
Ajánljuk: fiatal felnőtteknek, felnőtteknek, időseknek, közösségeknek
Elérhető: Csobánka, Budapest, előre egyeztetett igény szerinti helyen és időben
Segítő Nővérek Kongregációja
Csend Háza
Segítő jelleg: ima
Ajánljuk: fiatal felnőtteknek
Elérhető: Szentendre, évente többször előre meghirdetett időpontban
Marista Testvérek
Boldogasszony Iskolanővérek - Csendmeditációs lelkigyakorlat
Segítő jelleg: lelkigyakorlat
Ajánljuk: felnőtteknek
Elérhető: országosan, évente többször előre meghirdetett időpontban
Boldogasszony Iskolanővérek Magyar Tartománya
Szentségimádás iskolája
Segítő jelleg: szentségimádás, tréning
Ajánljuk: fiatal felnőtteknek, felnőtteknek, ifjúsági közösségeknek, hitoktatóknak, közösségeknek, papoknak, szerzeteseknek
Elérhető: országosan, igény szerint indítható
Emmánuel Közösség
Pálos Lelki Központ - Hitéleti programok
Segítő jelleg: hitéleti segítség, ima
Ajánljuk: fiatal felnőtteknek, felnőtteknek, időseknek
Elérhető: Bárhonnan lehet a programokra jelentkezni, egész évben rendszeres jelleggel
Magyar Pálos Rend
MiseVlog
Segítő jelleg: e-tájékoztatás, hitéleti segítség
Ajánljuk: kamaszoknak, fiatal felnőtteknek, felnőtteknek, időseknek, családoknak, ifjúsági közösségeknek, hitoktatóknak, közösségvezetőknek
Elérhető: online, folyamatosan
Dr. Fábry Kornél atya
Cor et Lumen Christi Közösség - lelki programok
Segítő jelleg: ima, lelkigyakorlat, szentségimádás, lelki nap
Ajánljuk: kamaszoknak, fiatal felnőtteknek, felnőtteknek, ifjúsági közösségeknek
Elérhető: országosan, de főként Budapesten, előre meghirdetett időpontokban
Cor et Lumen Christi Közösség
Őrtüzek Imádság Háza
Segítő jelleg: ima, szentségimádás
Ajánljuk: fiatal felnőtteknek, felnőtteknek
Elérhető: Budapesten, folyamatosan (a honlapon található beosztás szerint)
Őrtüzek Imádság Háza Szolgálati Hely
Weboldalunk olyan megoldásokat (feltétlenül szükséges, valamint statisztikát támogató sütik) használ, melyekkel a jobb szolgáltatás érdekében elemzi a weboldal forgalmát, és személyre szabottabb élményt kínál. A részleteket megtalálod az Adatkezelési tájékoztatónkban. Jó böngészést kívánunk!
Feltétlenül szükséges sütik
A weboldalon működő szolgáltatásokhoz szükséges.
Statisztikához használt sütik
Ezeket a sütiket arra használjuk, hogy információkat gyűjtsünk weboldalunk forgalmáról webhelyünk használatának elemzéséhez. Ezek a nyomkövető és teljesítménnyel kapcsolatos sütikkel összegyűjtött információk egyetlen személyt sem azonosítanak.