Dackorszak, te mumus!

Cikkek, hírek / Dackorszak, te mumus!

Ebben a cikkben

A dackorszakról az embereknek általában van véleménye – és az általában negatív. A gyermeket váró párok nagy része minden bizonnyal azt kívánná attól a bizonyos mesebeli aranyhaltól: ne legyen majd nagyon dacos a gyermek…

De miért foglal el a dackorszak, a „hiszti” ilyen kitüntetett helyet a szülők életében? Talán azért, mert egy hisztiző gyermek mellett a szülőnek nehéz hatékonynak és kiegyensúlyozottnak lennie, és az érzéseit sokkal inkább a tehetetlenség, illetve az ebből fakadó düh jellemzi.

dackorszak

Dackorszak és hisztik

Tudjuk, hogy a fentiek kéz a kézben járnak – vagy mégsem? Hiszen lehet dacolni (önfejűnek, csökönyösnek lenni), vagy hisztizni ezen az időszakon kívül is – na de ugye nem ennyit… Tehát a mértékkel van a gond.

Vannak, akik nem szeretik hisztinek nevezni a gyermek megnyilvánulásait, többek között azok, akikre kiskorukban talán indokolatlanul sokszor sütötték rá ezt a jelzőt. Pedig biztos, hogy volt valamennyi okuk a sűrű és intenzív érzelemnyilvánításra.

Mostani írásomban hisztinek nevezem a gyermekből egyik pillanatról a másikra kitörő, külső beavatkozásra alig reagáló érzelmi vulkánt, amit erős hanghatások és nagy amplitúdójú mozgások kísérnek. Ez egyébként nem hivatalos definíció.

Nem ugorhatnánk át egyszerűen a dacszakot?

A rövid válasz: nem. A hosszabb: nem érdemes.

A gyerekeknél a dackorszak egy, a személyiségfejlődéssel együtt járó, szükséges (de tényleg szükséges) átmeneti állapot.

Hiába érzi úgy a szülő időnként, hogy ez már mindig így marad – biztosan elmúlik...

A dackorszak kezdete jellemzően másfél éves kor körülre, vagy utánra tehető. Egy két év körüli gyermeknél már kezd látványosan nyilvánvalóvá válni, hogy egyéni elképzelése van a szűkebb környezetéről, amelyben keresi a saját helyét, saját magát. Szeret minél többet a saját ötletei alapján játszani – és mivel játék az egész világ, az ötletelés kiterjed a konnektorra és a szobanövény földjére is. Ezen kívül mindent önállóan akar csinálni, kivéve amit kérnek tőle, azt általában (de persze nem mindig) egyáltalán nem akarja csinálni. És ha ellenállásba ütközik, könnyen dühbe gurul.

A család, a társadalom részéről ebben az életkorban már a gyermeket egyre több szabály, elvárás veszi körül. A szabályok és elvárások ellen pedig ebben az életkorban lázadni kell. És az az igazság, hogy

ha ebben a korban nem élheti ki ezt a gyermek, a szülői szigorú nevelés miatt el kell, hogy fojtsa, akkor vagy nagyon lázadó típus lesz később, vagy egyáltalán nem tanul meg kiállni magáért.

Ezt pedig vélhetően egyik szülő sem szeretné – ezért is írtam, hogy nem érdemes átugrani a dackorszakot.

dackorszak

Nézzünk kicsit a hisztik mögé

A második életév közepén természetszerűleg felgyorsul a gyermek úgynevezett autonómia-fejlődése: szülőtől való távolodásának, önállóságának törekvései. Ezen kívül kezd rálátása lenni, hogy mit tehet meg és mi tiltott a számára.

Szinte folyamatos belső konfliktust él át a gyermek: egyik oldalról az önállóságra törekvés és a látszólagos ellenállás (pedig nem ellenállni akar, hanem a saját akarata szerint működni), másik oldalról viszont az akarat-próbálgatások miatt tart is attól, hogy elveszíti a szülő figyelmét és szeretetét.

Mégis ösztönösen próbálgatnia kell a számára fontos és érzelmi stabilitást adó felnőttektől való közelség-távolság szabályozása révén az eltávolodást, a biztonságos távolság és önállóság határainak kitapasztalását. Ezt a folyamatot támogatja a gyermek részéről a nyelv elsajátítása is: lehetővé teszi a kívánságok és határok közlését: „nem“, „akarom“, „nem akarom“. Az „igen” jellemzően kimarad a szülők nagy bánatára.

A jó hír, hogy a negyedik életévtől ideális esetben csökken a dac gyakorisága és intenzitása. Hogy az még nagyon messze van? Igen, lehet. De ha azt mondom, hogy a hisztire ráerősítő szülői reakciókkal hatéves korig is fennmaradhat, akkor a négy nem is olyan sok, ugye?

Rövidzárlat

A dacroham olyan, mint egy „rövidzárlat“ a gyermekben: a külvilággal ezalatt megszűnik a kapcsolat, és miközben a gyermek a saját eszközeivel nem tudja a kialakult helyzetet kezelni, magára hagyatottnak érzi önmagát. Emiatt nem érdemes további elkülönítéssel büntetni: például azt mondani, amit régen volt szokás, hogy most azonnal menj be a szobádba és addig ki se gyere, amíg meg nem nyugszol. Pont megnyugodni nem tud még egyedül…

A hisztiket kísérheti változó intenzitású kiabálás, akár könny nélküli sírás. Mivel még nem tudja a gyermek elmondani (hiába kérdezi a szülő), hogy mi a baj (tényleg nem tudja, ezért csak olaj a tűzre kérdezgetni), ezért az agresszív viselkedés különböző formái is megfigyelhetőek: tárgyat elvesz mástól, meglök, ellök mást, harap, karmol, rúg, üt vagy hajat húz. A folyamatos, érthető beszéd kialakulásáig az agresszió egy bizonyos szintje megmarad, mint kifejezési eszköz – persze a szülőnek ezt mindenkor érdemes megállítani és a tomboló negatív érzelmekhez elfogadhatóbb kifejezési módot mutatni a gyermeknek.

dackorszak

Miből lesz hiszti?

A gyermek hisztit kiváltó frusztrált érzése (például düh, csalódottság, tehetetlenség, türelmetlenség) kialakulhat gyermeken kívülálló, de belső okokból is.

Külső ok lehet, ha a gyermeket nagyon sok korlátozás, tiltás találja meg, de az is, ha nincsenek szabályok, esetleg a szülő alig figyel a gyermekre. Vagy figyel, de sok mindent megcsinál a szülő a gyermek helyett, csökkentve az önállóságát. Az is lehet, hogy többet vár el a szülő a gyermektől, mint amire életkorilag már képes és ez eredményez több hisztit. Nincs norma, aminél a több már sok: dackorszakban eleve sok hiszti van, a szülő érzése is számít a megítélésében.

Ha Anya vagy Apa szerint (a szomszéd nem számít) már túl sok a hiszti, érdemes a külső okokat átgondolni: lehet-e változtatni? Hány tiltás hangzik el egy nap a szülőktől? A gyermek vagy a szülő dönti el, hogy a játékbaba melyik ruhát vegye fel, mikor menjen aludni vagy a vasúti sín merre kanyarogjon? Van-e következetesség, vannak-e ismétlődő rutintevékenységek?

A gyermekben rejlő (belső) ok kevésbé kikerülhető: a gyermek életkoránál, képességeinél fogva beleütközik a saját határaiba és emiatt csalódott lesz, mérges, mert utánozná a felnőttet vagy a nagyobb gyereket, de még nem tudja úgy, ahogy elképzelte, ahogy akarja.

Időjárásjelentés: aktív vulkáni tevékenység és háborgó tenger a nappaliban

Egy kisgyermekes családban az élet olyasmi, mint egy aktív vulkánon mérőműszer nélkül sétálgatni: nem kiszámítható, hogy mikor tör ki. Az érzelmek ráadásul folyamatosan és erősen hullámoznak és változó, hogy a szelet a szülő vagy a gyermek fújja éppen. Egy biztos, a hullámokon hánykolódó hajót a szülőnek kell kormányoznia, annak érdekében, hogy nehogy zátonyra fussanak.

Hajókormányosi és szülői alapelvek

1. Érdemes a két szülőnek a családi hajót egy irányba kormányozni és ezt az irányt rendszeresen megbeszélni.

2. A családban is lehet íratlan házirend: a gyermek életkorának megfelelő elvárások és határok keretezik következetesen a mindennapokat, a szabályok és az okok a gyermeknek az ő szintjén elmagyarázhatóak. Ugyanígy a felnőttek között is léteznek közös megegyezésen alapuló szabályok, például a családon belüli munkamegosztásra vagy a szabadidőre vonatkozóan.

3. Ideális, ha a szülő empatikus tud a gyermekkel lenni: megpróbálja beleképzelni magát a gyermek helyébe, kíváncsi rá, vajon mit akarhatott csinálni vagy éppen elkerülni, milyen oka lehetett a hirtelen felindulásra. Az ilyen kapcsolódás által a gyermek megértve érezheti magát.

4. A gyermek szabályt szegő viselkedése esetén a szülő jelzi egyet nem értését és van következménye a gyermek viselkedésének, de a szülő a gyermeket nem minősíti, nem szégyeníti meg, nem cél a bűntudat-keltés és nem alkalmaz büntetést. (A büntetés vagy fizikailag, vagy lelkileg fáj.)

dackorszak

5. A szülő és a gyermek között kialakuló kommunikáció kölcsönösségen alapul és a gyermek érdekeit IS figyelembe veszi. Igen, ez IS fontos: a családi egyensúlyhoz szükséges, hogy a családtagok érdekei, szükségletei egyaránt figyelembe legyenek véve, a hangsúly-eltolódás ebben az életkorban egyik irányba sem jó.

6. A kormányzásnak az is egyik eleme, hogy a tomboló érzelmekre ki milyen módon gondol. Nem kérdőjelezhetjük meg a másik érzelmeit (nekünk sem esik jól, ha vitatják, hogy van-e jogunk mérgesnek vagy csalódottnak lenni), de a kifejezését szülőnek is, gyermeknek is szükséges elfogadható mederbe terelni. Először a szülő tereli megnyugvás irányába a maga érzelmeit, majd a gyermek mintakövetéssel utánozza őt.

Fárasztó olvasni is? Hátha mégis megéri…

Mindezt persze nem életszerű mindig maradéktalanul betartani, de egyre inkább törekedni rá érdemes, és biztos vagyok benne, hogy nagyon sok eleme meg is jelenik a családokban.

Az ilyen típusú szülői hozzáállást irányító-elváró nevelési stílusnak hívjuk. Rövid távon a szülőtől több energiát és odafigyelést igényel, de ha a hosszú távú hatását nézzük, nem kell még évek múlva is életkorilag már nem elfogadható hisztikkel bajlódni, tehetetlennek érezni magunkat, hogy hiába kérünk, nincs együttműködés a gyermek részéről, hogy már csak kiabálva lehet célt elérni vagy hogy semmivel sem lehet a gyermekre hatni.

Összegzés – és még egy nagyon fontos dolog

Az előző bekezdésben említettem, hogy mindez a hozzáállás energiát igényel.

Annak érdekében, hogy a szülőknek legyen kapacitása a tényleg megterhelő dackorszak kezeléséhez, nagyon fontos, hogy adódjon időről időre kikapcsolódási lehetőségük: közös és külön énidejük. Visszatöltés nélkül ugyanis nem csak az elem, de a szülő is lemerül.

Minél többet van valamelyik szülő a gyermek(ek)kel, annál inkább szüksége van olyan kikapcsolódásra, amikor a saját tempóját követheti és nem a gyermek aktuális hangulataihoz igazodik.

Kell energia ahhoz, hogy mögé tudjon és akarjon nézni a gyermek magatartásának, és a motivációjára is rájöjjön.

dackorszak

Hiszti közben kevés gyermek igényli a testkapcsolatot, de utána a gyermeknek elfogadásra, testi közelségre és gondoskodásra van szüksége. Nem kell elvárni magától a szülőnek a dackorszak kapcsán sem azt, hogy mindig, sem azt, hogy tökéletesen tudjon reagálni.

Az elég jó elég lesz: ha már néhány alkalommal valamennyire érti a szülő, hogy miért hisztizik váratlanul, látszólag a semmin a gyermek (lásd külső és belső körülmények), könnyebb az elfogadás, és amit elfogadunk, azt egyszerűbb kezelni is.

Szerencsére, ahogy nő a gyermek, egyre több mindent tud maga megcsinálni és ezzel párhuzamosan a szülő segítségével és mintáját követve fejlődik az érzelemszabályozása is –lassanként elmúlik a dackorszak.

Addig pedig kitartást kívánok és jó szelet a kormányzáshoz!

További értékes cikkekért, programokért, tanúságtételekért iratkozz fel havi hírlevelünkre itt!

Élj a cikkünk alatt található támogató lehetőségekkel, kapcsolódj be programjainkba, kurzusainkba és nyerj inspirációt további cikkeinkből!

Forrás: Bízd Rá Magad Média
Képek forrása: freepik.com
Szerző: Jindáné dr. Labádi Gabriella, szülő-csecsemő- és kisgyermek-konzulens

Iratkozz fel hírlevelünkre Támogasd Szolgálatunkat

Oszd meg:

Értékeld:

Hozzászólás

Kapcsolódó támogató lehetőségek

Gordon Módszer - Szülői Eredményességi Tréning

Gordon Módszer - Szülői Eredményességi Tréning
Akár egy totyogó, akár egy tinédzser szülője vagy, jól tudod, hogy szülőnek lenni komoly kihívás - olykor talán túlságosan is. Akárhogy is, a gyerekekhez nem érkezik kezelési útmutató. És attól, hogy szülő vagy, még nem feltétlenül fogsz mindent ösztönösen tudni.

Segítő jelleg: tanfolyam

Ajánljuk: szülőknek, nagymamáknak, nagypapáknak

Elérhető: országosan elérhető, folyamatosan

Gordon Kiadó Magyarország Kft.

Érdekel

Kulcs a neveléshez - Organikus pedagógia "A nevelés az élet szolgálata"

Kulcs a neveléshez - Organikus pedagógia "A nevelés az élet szolgálata"
Ez a pedagógiai módszertan segít, hogy a lehető legjobban sikerüljön anyává-apává válni, hogyan tanítsunk-neveljünk úgy, hogy ne csupán ismereteket, hanem életet alakító tudást és tapasztalatot adjunk át gyermekeinknek minden élethelyzetben.

Segítő jelleg: előadás

Ajánljuk: szülőknek, közösségeknek

Elérhető: országos, ill. a Kárpát-medencében és határainkon túl, magyar nyelven, egész évben rendszeres jelleggel, előre egyeztetett igény szerinti helyen és időben

Uzsalyné dr. Pécsi Rita

Érdekel

Apakulcs tréning - az erősebb kapcsolódásért

stat_minus_3
Apakulcs tréning - az erősebb kapcsolódásért
Az Apakulcs elsősorban olyan apák és nagyapák számára nyújt segítséget, akik erősebben szeretnének kapcsolódni a gyermekükhöz, unokájukhoz - függetlenül a gyermek életkorától. Az Apakulcs-tréningek kis létszámú egész napos alkalmak, amelyeken közelebb kerülünk saját apai működésünk erősségeihez és fejlesztendő területeihez.

Segítő jelleg: könyv, tréning

Ajánljuk: szülőknek, apukáknak, nagypapáknak

Elérhető: Budapest, egész évben rendszeres jelleggel

Süveges Gergő

Érdekel

Antropos- Mediáció

Antropos- Mediáció
A mediáció során egy pártatlan, semleges fél – a mediátor – segíti a konfliktusban érintett feleket a konfliktushelyzet rendezésében (pl. válási, gyermekkel való kapcsolattartási, szülő-kamasz konfliktusokban)

Segítő jelleg: mentálhigiénés segítség

Ajánljuk: felnőtteknek

Elérhető: Budapest és környéke, egész évben rendszeres jelleggel

Antropos Mentálhigiénés Módszertani Központ

Érdekel

Gordon Módszer - Kommunikációs tréningek

stat_minus_3
Gordon Módszer - Kommunikációs tréningek
A személyes fejlődésre, sikeres kommunikációs eszköztárra nem csak speciális élethelyzetekben, hanem a mindennapokban is igényünk lehet. A Gordon Módszert a fontos emberi kapcsolatainkra értelmezzük és ilyenek életünk minden időszakában vannak: család, barátok, munkatársak, párkapcsolat, házasság.

Segítő jelleg: tanfolyam

Ajánljuk: fiatal felnőtteknek, felnőtteknek

Elérhető: országosan elérhető, folyamatosan

Gordon Kiadó Magyarország Kft.

Érdekel

Weboldalunk olyan megoldásokat (feltétlenül szükséges, valamint statisztikát támogató sütik) használ, melyekkel a jobb szolgáltatás érdekében elemzi a weboldal forgalmát, és személyre szabottabb élményt kínál. A részleteket megtalálod az Adatkezelési tájékoztatónkban. Jó böngészést kívánunk!

Mindet elfogadom Beállítások

Süti beállítások

Feltétlenül szükséges sütik
A weboldalon működő szolgáltatásokhoz szükséges.

Statisztikához használt sütik
Ezeket a sütiket arra használjuk, hogy információkat gyűjtsünk weboldalunk forgalmáról webhelyünk használatának elemzéséhez. Ezek a nyomkövető és teljesítménnyel kapcsolatos sütikkel összegyűjtött információk egyetlen személyt sem azonosítanak.

Beállítások mentése   Adatkezelési tájékoztató