Miben keresel segítséget?

kisiskoláskor / gyermeknevelés

Gyerekek mindannyian voltunk – vagyis mindannyiunknak saját élményeink vannak a gyermeknevelésről a neveltek oldaláról nézve. Mégis döbbenettel tapasztaljuk, mennyire más perspektíva a nevelő oldaláról nézni ugyanazokat a kérdéseket, életszakaszokat. Szülőként azt is gyakran tapasztaljuk, hogy ugyanarról a nevelési kérdésről a környezetünkben rengeteg különféle vélemény, tanács születik – és persze mindenki tudja, jobban tudja, és csak a saját elveit ismeri el érvényesnek. Nem könnyű a különféle nézetek közt eligazodni, kiválasztani az élethelyzetünknek, értékrendünknek, temperamentumunknak megfelelőt, a mi családunkra, gyerekünkre szabottat.

A gyermeknevelés olyan terep, ahol saját megtapasztalásaink (sem a gyerekkori emlékek, sem a jelen érzelmi élményei) nem megkerülhetők. Gyermekünk adott életszakaszának problémái mintha nagyítón keresztül, sűrítve kerülnének újra szemünk elé, megmozgatva saját felnőtt életünk, identitásunk kialakultnak hitt rendszerét. Mérlegre tehetjük korábbi nézeteinket, szüleink módszereit, aktuális értékrendünket, és még a közösségeket is, amikhez eddig tartoztunk.

Az eligazodásban jól jön a segítség. A rengeteg (gyakran kéretlen) tanácsadó lehet erőt adó támasz, de bizony összezavaró tényező is. Ha sikerül saját személetünkhöz közel álló, hiteles szakembereket, szakirodalmat találnunk a minket foglalkoztató témában, az nagy segítség lehet a nehéz témákról való gondolkodás, nevelőtársainkkal alakított párbeszéd során. Mára sok fórumon – plébániákon, egyházi fenntartású pedagógiai intézmények szülőknek szervezett estjein, erre alakult szervezetek kínálatában, de akár az internetes megosztó csatornákon is – találkozhatunk hiteles, az adott témában szakmailag is megalapozott módon nyilatkozó szakemberek előadásaival. Különösen értékesek ezek az alkalmak, ha lehetőséget biztosítanak a közös megvitatásra is.

Nem kevésbé hatékony a hasonló életszakaszban járó szülőtársakkal való találkozás, megosztás is. Amikor gyermekeinket fogékony korukban hitéleti tevékenységet is folytató ifjúsági szervezet közösségeibe irányítjuk, nem csak az ő optimális fejlődésükről, a családunk számára fontos értékeket osztó kortárs közösségről gondoskodunk, hanem magunk, szülők számára is támaszt adó, a nehézségeket közösen megoldani próbáló közeget találhatunk. A gyermeknevelés során kevés az előre teljes biztonsággal eltervezhető folyamat, az egyszer s mindenkorra kikristályosodott és mereven követhető elv – sokkal inkább folyamatos megfigyelés, ráhangolódás, párbeszéd és utánigazítás dinamikus folyamatában él szülő és gyermek.

Bizonyos intézmények és szervezetek lehetőséget biztosítanak személyes (szülő)konzultáció igénybevételére is.  Ezek a lehetőségek akkor is jól jönnek, ha bizonytalanok vagyunk, vajon gyermekünk aktuális elakadása igényel-e szaksegítséget (pszichológus, fejlesztőpedagógus, stb. segítségét). A pszichológia vagy pszichoterápiás segítséget a gyakran hallott nézetekkel ellentétben nem csak akkor lehet igénybe venni, ha valami nagy katasztrófa fenyeget. Olykor néhány alkalom, a helyzetre való más perspektívából való rátekintés, néhány jól megfogalmazott új kérdés is elképesztő megkönnyebbülést hoz, előrelépést eredményez, új lendületet ad.

A legnagyobb rugalmasságra természetesen a kamaszkorú gyerekek mellett van szükség. A folyamat annyiféleképp futhat, ahány serdülő él a Földön. A szülők jellemzően azt tapasztalják, hogy gyermekük kamaszodása megállíthatatlan erővel alakítja át a korábban kialakult módon működő kapcsolatokat a családban. Mindez rengeteg önreflexiót, sok tanakodást és beszélgetést igénylő folyamat. Ám bármilyen elkötelezettek is a szülők, tapasztalniuk kell, hogy jelenlétük nem old meg mindent – hiszen épp az eltávolodásban, a családon kívül talált példaképekkel, értékekkel való találkozásban vagy konfrontálódásban forr ki az az új, felnőtt identitás, amelyre a fiatal felnőttnek majd szüksége lesz.

Ebben az időszakban meg kell küzdeni a szülőktől való eltávolodás, a társadalomban való önálló helytállás, az éretté váló szexualitás nehéz témáival. Mindezt immár nem a szülők tudják a legjobban irányítani: a fiataloknak olyan lehetőségekre van szüksége, amelyek fórumot biztosítanak a nehéz témákról való gondolkodásnak, a mások élményeivel való találkozásnak akár a legrizikósabb témákban is – de megtartó, biztonságos keretek közt. A szülők feladata ebben az életszakaszban már inkább a háttérből figyelés, a párbeszédre való készenlét, a saját értékeik hiteles „eléélése”, a mindenkor elérhető jelenlét lesz.

Antropos Mentálhigiénés Módszertani Központ

egyéni mentálhigiénés segítő beszélgetés, pár- és családterápia

gyermeknevelés, párkapcsolati és családi konfliktusok,
Boldogabb családokért® Családi Életre Nevelés (CSÉN) Program

A „Boldogabb családokért®” Családi Életre Nevelés (CSÉN) Program témaköreink gyakorlatias feldolgozása során már a kisgyermekkor éveiben segítjük a gyermekeket, hogy leendő családi életükre megfelelően felkészüljenek. Segítjük őket abban is, hogy a jó családi mintákat értékeljék, továbbvigyék, és ha nincsenek igazán jó családi mintáik, akkor a foglalkozásainkon legyen lehetőségük olyanokkal megismerkedni. Így legyen a felnövekvő generáció tagjainak lehetősége a leendő, boldog családi életükre felkészülni.

nevelési stílusok, kiskamasz felvilágosítás,
Ferences Rendi Autista Segítő Központ

Autizmussal élő gyerekek oktatása, fejlesztése 6 éves kortól az általános iskola befejezéséig. Bentlakásos gondozás és lakóotthoni ellátás lehetősége.

autizmus,
Gordon Módszer

Önfegyelem kialakulása, az iskolai megfelelés helyett a jó teljesítmény iránti vágy, belső késztetés megerősítése.

önbizalom, siker, együttműködés,
Kilátó Ferences Mentálhigiénés és Lelkigondozói Szolgálat

Mentálhigiénés segítő beszélgetés, lelkigondozás, érzelmi támogatás szülőknek, családkonzultáció, csoportok, gyermekpszichodráma - várunk, ha úgy érzed, elakadtál. Várunk, ha úgy érzed, nehézségeid meghaladják az erőforrásaidat, és utadnak ezen a szakaszán jólesne, ha melléd szegődne egy kísérő. Várunk, ha olyan kérdéseid vannak, amelyeket már mindenkivel végigbeszéltél, mégis úgy érzed, egy helyben toporogsz, vagy éppen olyan kérdéseid vannak, amelyeket senkivel nem tudsz megbeszélni.

családterápia, Érzelmi támogatás szülőknek,
Kulcs a neveléshez - Organikus pedagógia "A nevelés az élet szolgálata"

Az érzelmi intelligencia fejlesztése.Segítséget nyújt az életkori sajátosságok megismeréséhez, különös tekintettel a korosztály kiemelt életfeladataira.Milyen szülői hozzáállással segítjük legjobban az aktuális érési folyamatokat? Melyek azok a veszélyek, amelyek gátolják az egészséges fejlődést?

barátság, függőség, tanulási nehézségek, önbizalom, döntésképesség kialakulása, Bizalom, kötődés, hiszti, fegyelmezés, indulatkezelés, mese, szülői felelősség, kényeztetés, okos eszközök, érzelmi intelligencia, szexuális nevelés, iskolai értékelés, hitre nevelés, játék, nemi identitás, tekintély,
Magyar Környezeti Nevelési Egyesület

Tantestületeknek, családoknak, neveléssel foglalkozó csoportoknak (egyéneknek) tanácsadás, továbbképzés.

Természet-érzékenyítés, környezeti nevelés, természetbarát szemléletmód, fenntarthatóságra nevelés,
Manóház TSMT Központ

7-10 éves korig egyéni és csoportos TSMT terápia, Gyermekpszichológia, Élményterápia, Tanulási nehézségek, Figyelemzavar, Iskolaérettségi vizsgálatok és iskolaelőkészítés

autizmus, gyógypedagógia, TSMT mozgásterápia, tanulási nehézségek, figyelemzavar, beszédindítás, viselkedési és magatartási problémák, szorongás, önbizalomhiány,
Remény Háza Pár-Kapcsolat és Család Műhely

Az iskolai szocializáció társadalmi teljesítmény. Azon a családok, amelyek híján vannak a támogató közösségekben, alacsony az önértékelésük, vagy túlzó elvárásokat élnek meg a társadalmi rétegükben, sokszor az alkalmatlanság érzésével küzdenek, s kölcsönös vádaskodásba torkollik az elkeseredettségük. A családokat erőforrásaik kutatásával, a szervezettség növelésével, egymás megbecsülésének és elismerésének tanításával támogatjuk.

önértékelési zavarok, túlzó elvárások, erőforrás kutatás, alkalmatlanság érzés, vádaskodás, megbecsülés, szervezettség,
Semmit nélküled, semmit nélkülünk! - A magyar Schönstatt Mozgalom

Családközösségeink a Szűzanya oltalma alatt, Kentenich atya lelkiségének szellemében, az organikus pedagógia jegyében, ha konkrét válaszokat nem is, de útbaigazítást és támogatást kapnak a különböző életszakaszaikban felmerülő kérdéseik, problémáik kapcsán.

fiatalok, hitélet, kortárs csoportok, számítógép, gyermeknevelés, lelkigyakorlat, családi kapcsolatok fejlesztése, családmozgalmak, családközösségek, organikus pedagógiai szakirodalom, döntésképesség kialakulása, közösségi értékek,
Szalim - Fiatalok a fiatalokért

Évközi hétvégi foglalkozások, nyári "ottalvós" és napközis jellegű táborok.

közösség, nevelés, vidámság,
Antropos Mentálhigiénés Módszertani Központ

egyéni mentálhigiénés segítő beszélgetés, pár- és családterápia

gyermeknevelés, párkapcsolati és családi konfliktusok,
Boldogabb családokért® Családi Életre Nevelés (CSÉN) Program

A „Boldogabb családokért®” Családi Életre Nevelés (CSÉN) Program témaköreink gyakorlatias feldolgozása során már a kisgyermekkor éveiben segítjük a gyermekeket, hogy leendő családi életükre megfelelően felkészüljenek. Segítjük őket abban is, hogy a jó családi mintákat értékeljék, továbbvigyék, és ha nincsenek igazán jó családi mintáik, akkor a foglalkozásainkon legyen lehetőségük olyanokkal megismerkedni. Így legyen a felnövekvő generáció tagjainak lehetősége a leendő, boldog családi életükre felkészülni.

nevelési stílusok, kiskamasz felvilágosítás,
Ferences Rendi Autista Segítő Központ

Autizmussal élő gyerekek oktatása, fejlesztése 6 éves kortól az általános iskola befejezéséig. Bentlakásos gondozás és lakóotthoni ellátás lehetősége.

autizmus,
Gordon Módszer

Önfegyelem kialakulása, az iskolai megfelelés helyett a jó teljesítmény iránti vágy, belső késztetés megerősítése.

önbizalom, siker, együttműködés,
Kilátó Ferences Mentálhigiénés és Lelkigondozói Szolgálat

Mentálhigiénés segítő beszélgetés, lelkigondozás, érzelmi támogatás szülőknek, családkonzultáció, csoportok, gyermekpszichodráma - várunk, ha úgy érzed, elakadtál. Várunk, ha úgy érzed, nehézségeid meghaladják az erőforrásaidat, és utadnak ezen a szakaszán jólesne, ha melléd szegődne egy kísérő. Várunk, ha olyan kérdéseid vannak, amelyeket már mindenkivel végigbeszéltél, mégis úgy érzed, egy helyben toporogsz, vagy éppen olyan kérdéseid vannak, amelyeket senkivel nem tudsz megbeszélni.

családterápia, Érzelmi támogatás szülőknek,
Kulcs a neveléshez - Organikus pedagógia "A nevelés az élet szolgálata"

Az érzelmi intelligencia fejlesztése.Segítséget nyújt az életkori sajátosságok megismeréséhez, különös tekintettel a korosztály kiemelt életfeladataira.Milyen szülői hozzáállással segítjük legjobban az aktuális érési folyamatokat? Melyek azok a veszélyek, amelyek gátolják az egészséges fejlődést?

barátság, függőség, tanulási nehézségek, önbizalom, döntésképesség kialakulása, Bizalom, kötődés, hiszti, fegyelmezés, indulatkezelés, mese, szülői felelősség, kényeztetés, okos eszközök, érzelmi intelligencia, szexuális nevelés, iskolai értékelés, hitre nevelés, játék, nemi identitás, tekintély,
Magyar Környezeti Nevelési Egyesület

Tantestületeknek, családoknak, neveléssel foglalkozó csoportoknak (egyéneknek) tanácsadás, továbbképzés.

Természet-érzékenyítés, környezeti nevelés, természetbarát szemléletmód, fenntarthatóságra nevelés,
Manóház TSMT Központ

7-10 éves korig egyéni és csoportos TSMT terápia, Gyermekpszichológia, Élményterápia, Tanulási nehézségek, Figyelemzavar, Iskolaérettségi vizsgálatok és iskolaelőkészítés

autizmus, gyógypedagógia, TSMT mozgásterápia, tanulási nehézségek, figyelemzavar, beszédindítás, viselkedési és magatartási problémák, szorongás, önbizalomhiány,
Remény Háza Pár-Kapcsolat és Család Műhely

Az iskolai szocializáció társadalmi teljesítmény. Azon a családok, amelyek híján vannak a támogató közösségekben, alacsony az önértékelésük, vagy túlzó elvárásokat élnek meg a társadalmi rétegükben, sokszor az alkalmatlanság érzésével küzdenek, s kölcsönös vádaskodásba torkollik az elkeseredettségük. A családokat erőforrásaik kutatásával, a szervezettség növelésével, egymás megbecsülésének és elismerésének tanításával támogatjuk.

önértékelési zavarok, túlzó elvárások, erőforrás kutatás, alkalmatlanság érzés, vádaskodás, megbecsülés, szervezettség,
Semmit nélküled, semmit nélkülünk! - A magyar Schönstatt Mozgalom

Családközösségeink a Szűzanya oltalma alatt, Kentenich atya lelkiségének szellemében, az organikus pedagógia jegyében, ha konkrét válaszokat nem is, de útbaigazítást és támogatást kapnak a különböző életszakaszaikban felmerülő kérdéseik, problémáik kapcsán.

fiatalok, hitélet, kortárs csoportok, számítógép, gyermeknevelés, lelkigyakorlat, családi kapcsolatok fejlesztése, családmozgalmak, családközösségek, organikus pedagógiai szakirodalom, döntésképesség kialakulása, közösségi értékek,
Szalim - Fiatalok a fiatalokért

Évközi hétvégi foglalkozások, nyári "ottalvós" és napközis jellegű táborok.

közösség, nevelés, vidámság,